Az online vásárlás során a fogyasztó jogosult 14 naptári napon belül elállni a szerződéstől. Jelen cikkünkben azt részletezzük, hogy a vásárlónak az elállási jog gyakorlása során mire kell figyelemmel lennie.
Tartalomjegyzék
Az elállási jog
Az elállás azt jelenti, hogy az egyik fél egyoldalú, kifejezett nyilatkozatával jogosult megszüntetni a szerződést. Az elállási jogot a szerződő felek gyakran kikötik, illetve jogszabály is rögzíti annak szabályait, ugyanakkor a fogyasztók esetében fogyasztók indokolás nélküli elállására vonatkozó részletes szabályokat a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet tartalmazza.
Ki minősül fogyasztónak?
Az a természetes személy, aki szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül jár el. Összefoglalja, ha Ön, mint vállalkozás rendelt egy terméket, nagy eséllyel kiszorul a fogyasztói pozícióból.
Internetes vásárlás
Az internetes vásárlás során adásvételi szerződés jön létre a kereskedő és a fogyasztó egyidejű jelenlétének hiányában. A fogyasztó az eladó (szolgáltató) által üzemeltetett internetes áruházban virtuális módon, kattintások vagy e-mail útján rendeli meg a kiválasztott terméket.
Indokolás nélküli elállás 14 napon belül online vásárlás esetén
Az internetes vásárlások során az ún. „e-kereskedőknek” a fogyasztók számára biztosítani kell az indokolás nélküli elállási jogot.
Az elállás oka lényegtelen, nem bír relevanciával az, hogy problémája van az áruval vagy csak nem tetszik neki, vagy egyszerűen rájön, hogy még sincs szüksége a megvett termékre.
Ilyen esetben tehát még az sem kell, hogy hibás legyen a termék, a fogyasztó lemondhatja a vásárlást 14 napos határidő letelte előtt indokolás nélkül is. Amit fontos kiemelni, hogy ez nem a vásárlástól számít, hanem a termék átvételének időpontja az irányadó. Tehát a szerződés megkötésének időpontja eshet a 14 napos elállási határidő utáni időpontra is. Több termékből álló internetes vásárlás esetén az utolsó átvételétől számít a 14 nap.
Előfordulnak olyan esetek is, hogy a kereskedő elmulasztja az indokolás nélküli elállási jog vonatkozásában az előzetes tájékoztatási kötelezettségét, ilyenkor a 14 nap további 12 hónappal meghosszabbodik. Ha az e-kereskedő időközben mégis megadja a a tájékoztatást, akkor a tájékoztatás közlésétől számított 14. napon jár le a határidő.
Kivételek a 14 napos elállás alól
Vannak kivételek, amelyek esetén nem illeti meg a fogyasztót az interneten árusított termék vásárlásakor az elállási jog. Ide sorolhatóak az alábbi esetek:
- ha a vásárló zenét, filmet vagy számítógépes programot rendelt meg és kiszállítás után a zárt csomagolást már felbontotta;
- ha digitális adattartalmat töltött le és azt a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével tette lehetővé és a vásárló nyilatkozott e tény tudomásul vételéről;
- ha olyan zárt csomagolású terméket vásárolt a fogyasztó, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okból nem küldhető vissza (például: fehérnemű, elektromos fogkefe, fehérnemű stb.);
- a romlandó, vagy minőségüket rövid ideig megőrző élelmiszerek is esetében;
- a nem előre gyártott, hanem egyedi paraméterek alapján létrehozott termékek esetében, melyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak, vagy az ő kérésére állítottak elő. (egyedi feliratos pólók, bögrék stb.)
- egyes szolgáltatások vásárlása esetén (például vonat-, busz- vagy repülőjegynél, szállodai foglalásnál, koncert, sportesemény, kiállítás, színházjegy, vagy épp online szerencsejáték esetében)
- olyan áru, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más áruval;
- hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével.
Elállás a gyakorlatban
A fogyasztó jogosult elállni a vásárlástól az alábbi módokon
- használhatja az „indokolás nélküli elállási nyilatkozat” mintát, valamint
- megteheti elállását bármilyen, erre vonatkozó írásos és egyértelmű nyilatkozattal.
A nyilatkozat akkor is érvényes, ha például postán, még az átvételtől számított 14 napon belül került feladásra, ám a kereskedőhöz csak ezután érkezik meg.
A kereskedő legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a vásárló által megfizetett teljes összeget azon a módon, amelyet a fogyasztó választott. A kereskedő addig a kifizetést visszatarthatja, amíg nem érkezik vissza hozzá a termék vagy a fogyasztó kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte.
A fogyasztó kötelezettsége a termék visszaküldése haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vagy a vállalkozásnak átadni. Főszabály szerint a fogyasztónak kell viselnie a visszaküldéssel járó költségeket, kivéve, ha a kereskedő azt vállalta.
14 napos elállási jog érvényesülésével kapcsolatos tévhitek
- Ha nem áll fenn a Kormányrendeletben felsorolt kivételek esete, úgy a már használt termékek esetében sem zárható ki az indokolás nélküli elállás jog gyakorlása, tehát használt termék vonatkozásában is elállási jog illeti meg a fogyasztót.
- Ugyanakkor a rendeltetésszerű használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel a fogyasztó, tehát a vállalkozás nem köteles a termék teljes árát és a költségeket megtéríteni, ha a terméket a fogyasztó sérülten vagy hiányosan szolgáltatja vissza.
- A 14 napos, indokolás nélküli elállást nem lehet olyan többletfeltételekhez kötni, amelyeket a jogszabály nem ismer. Tehát például a nyilatkozat megtételén és a termék visszaküldésén túlmenően nem lehet elvárni a fogyasztótól, hogy például a számlát is küldje meg.
- Nem lehet olyan kikötés megszabni, hogy a fogyasztó mindenképp vegye át a már megrendelt terméket, ugyanis a fogyasztó az indokolás nélküli elállási joggal bármikor élhet a megrendelést követően, még a termék átvételének napja előtt is.
- Ingyenes cserére vagy pénzvisszafizetésre is jogosult lehet a fogyasztó, nem csak a javításra. Gyakran látható webáruházak tájékoztatójában, hogy kizárólag a hibás termékek kijavítására hajlandóak, és az ezt meghaladó fogyasztói igények (például: kicserélés vagy a teljes vételár visszafizetése) már elutasításra kerülnek. A fogyasztó nem csak a hiba kijavítását kérheti. Ha a javítást a vállalkozás nem vállalta vagy annak teljesítése lehetetlen vagy azt nem tudja a fogyasztó érdekeit kímélve, megfelelő határidőben elvégezni, akkor megalapozott lehet a csere-, vagy akár a vételár visszatérítésére irányuló igény is. A fogyasztó bármikor áttérhet a javításról az általa választott, másik kellékszavatossági- vagy jótállási igényre.
Keressen minket elállás kapcsán
Nem fogadták el az elállását? Nem kapta vissza a pénzét? Mi segítünk Önnek! Keresse az Újváry Zsolt Ügyvédi Irodát.