Az utóbbi években egyre népszerűbbek itthon is a különböző webáruházak, hiszen sokkal egyszerűbb és gyorsabb otthonról, a kanapén ülve néhány kattintással bevásárolni, majd ugyanazon a kanapén ülve várni, hogy házhoz is hozzák, amit megvettünk. Nem kell sorba állni, nincs utazás, és egyszerűbb a kiszemelt termékről otthon keresgélni még, mint egy pult mellett állni, és nyomogatni a telefont. Egyszerűen tudjuk összehasonlítani, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, és könnyebben is váltunk egy másik termékre, ami jobbnak ígérkezik. Ma már a legtöbb boltból internetről is rendelhetünk, úgyhogy kezd megfordulni a korábbi szokás, miszerint az interneten kinéztük a terméket, a boltban megvásároltuk.
Az internetes vásárlás ugyanúgy szerződéskötésnek minősül, mintha a boltba betévedve vásároltunk volna. Ugyanakkor, mivel ilyen esetben nem látják egymást a szerződéses felek (vagyis az eladó és a vevő), és a vevőnek nincs is lehetősége személyesen megtekinteni az árut, az internetes kereskedelemre szigorúbb szabályok vonatkoznak.
Miről köteles tájékoztatni a webáruház?
Ha egy számunkra idegen webáruházból vásárolnánk, először is olvassuk el a vásárlóknak szóló tájékoztatót. Az alábbiakról az webáruháznak feltétlenül tájékoztatnia kell minket vásárlás előtt:
- hogyan zajlik a vásárlás folyamata: kell-e regisztrálni, hogyan kerül a kosárba egy termék, és hogyan lehet a terméket ténylegesen megvenni – ehhez milyen adatokat kell megadni, hogy zajlik a fizetés, stb.
- hogyan lehet törölni és javítani a megadott adatokat – például, ha egy teméket mégis inkább törölnénk a kosárból, vagy más szállítási címet adnánk meg
- hol találhatók az áruház által alkalmazott általános szerződési feltételek (ezt is célszerű elolvasni vásárlás előtt)
- milyen szavatossági jogok és jótállás illetik meg a vevőt, mennyi időn belül küldheti vissza a terméket, mi a visszaküldés módja, és milyen költségekkel jár ez
Ezeken felül a vállalkozásnak a legfontosabb adatait (név, székhely, cégjegyzékszám, telefon, email) is meg kell jelölnie. Ez vevőként hasznos, hiszen néhány kattintással ellenőrizhetjük, hogy az adott cég létezik-e, működik-e, van-e esetleg ellene valamilyen eljárás folyamatban.
Vásárlás és fizetés
Az webáruházak a termékek bruttó, vagyis a fogyasztók által ténylegesen fizetendő árát kell feltüntetniük. Emellett meg kell jelölni minden egyéb költséget is, ami a vásárlással jár: szállítási és postaköltség, az esetleges visszaküldés költsége, stb. Ha egy költséget az eladó nem tüntetett fel, azt nem is kell megfizetnünk. Fontos továbbá, hogy a webáruháznak jól látható figyelmeztetéssel kell megjelölnie azt, ha valamely gombra vagy inkonra kattintással a megrendelést aktiváljuk, és ez fizetési kötelezettséggel jár. Ha nem egyértelmű a megjelölés, akkor a szerződés semmis.
Érdemes tudni azt is, hogy ha a megrendelésünkről nem küld azonnal visszaigazolást a webshop, akkor szintén nem jön létre a szerződés. Az áruháznak a rendelés leadásától számított legkésőbb 48 órája van arra, hogy visszaigazolja a megrendelésünket. Ha ez nem történik meg, de később mégis kiszállítják a terméket, azt nem vagyunk kötelesek átvenni. Természetesen ehhez az kell, hogy biztosan helyesen adjuk meg az adatainkat.
Elállási jog, visszaküldés
Az internetes vásárlás során a fogyasztókat ugyanúgy igyekszik védeni a törvény, mint személyesen kötött adásvételek esetén. Mivel internetes vásárlásnál nem tudunk élőben meggyőződni a termék tulajdonságairól, valamint arról, hogy megfelel-e az igényeinknek (jó-e a méret, a szín, a fazon, minőség, stb.), ezért a fogyasztókat az áru megérkezésétől számított 14 napon belül megilleti az indoklás nélküli elállás joga. Ez azt jelenti, hogy ha megkapjuk a terméket, de mégsem tetszik, 14 napon belül visszaküldhetjük. A vállalkozásnak ebben az esetben vissza kell fizetnie részünkre a teljes vételárat, illetve a szállítási költségeket is (postaköltség).
A 14 nap alatt nem kell megérkeznie az árunak az eladóhoz, elég, ha feladt uk. Jó, ha tudjuk azonban, hogy a visszaküldéssel kapcsolatos költségek minket terhelnek. Vannak olyan szolgáltatók, akik a termék szállítási költségét nem térítik vissza, azonban a visszaküldés ingyenes – ez szintén jogszerű eljárás.
Az eladónak 14 napja van arra, hogy – miután tudomására jutott az elállási szándék – a termék árát visszafizesse. Ez a gyakorlatban általában úgy történik, hogy ha az eladóhoz visszaérkezik a termék, köteles 14 napon belül visszautalni a pénzünket. Tudni kell azért, hogy hiába értesítjük az eladót a visszaküldésről, csak akkor köteles fizetni, ha a termék meg is érkezett hozzá.
Ki lehet próbálni a terméket?
Sokan nem tudják, hogy ki lehet-e próbálni a terméket a 14 napos elállási idő alatt, hiszen egyes kereskedők azzal ámítják a fogyasztókat, hogy ha nem eredeti a csomagolás, nem veszik vissza. A valóság az, hogy ki lehet próbálni, hiszen csak így győződhetünk meg arról, hogy a temék azt nyújtja, amit elvárunk tőle, iletve, hogy egyáltalán alkalmas a rendeltetésszerű használatra. Tehát, a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez.
Amint azonban eldöntöttük, hogy nincs szükségünk a termékre, már ne használjuk, inkább óvjuk az állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni. Azért fontos vigyázni rá, mert ha aránytalanul “elhasználtan” küldjük vissza a terméket, vagyis olyan sérülések vannak rajta, amelyek nem indokoltak a kipróbálás esetén, az értékcsökkenésért felelősek vagyunk, ki kell fizetnünk az eladónak. Természetesen, az alól is kivétel, ha az eladó erről nem tájékoztatott. De ez az eset csak véletlen mulasztásból szokott előfordulni, ezért érdemes az egyenes úton haladni, és komolyan venni, hogy az eladónak kára származik abból, ha a terméket sérülten vagy elhasználtan kapja vissza.
Az elállás tehát indoklás nélkül is megilleti a fogyasztót, így az is előfordulhat, hogy nincs semmi baj a termékkel, csak egyszerűen meggondoljuk magunkat. Vannak azért esetek, amikor nincs jogunk elállni a vásárlástól. Erre csak néhány példát említünk:
- olyan termék esetében, mely nem előre legyártott, hanem személyre szabottan a fogyasztó megrendelésére készült;
- romlandó termékek esetében;
- olyan zárt csomagolású termék esetén, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza (az ilyen termék esetében jogunk van elállni, ha a csomagolást nem bontjuk meg);
- hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével.
- koncertjegy, repülőjegy, hotelszoba foglalás esetén szintén nincs elállás.
Az internetes vásárlás kockázatai
Annak ellenére, hogy az internetes vásárlás egyre népszerűbb, mégis vannak, akik ódzkodnak tőle, hiszen sok rémtörténetet lehet hallani arról, hogy előre kifizettünk egy terméket, ami nem érkezett meg, és az eladót nem lehetett elérni többé. Tény, hogy bizonyos kockázatokkal számolnunk kell, ezért érdemes előre tájékozódni az adott webshopról, akár különböző internetes fórumokon is. Emellett mind a magyar fogyasztóvédelmi hatóság, mind az Európai Fogyasztói Központ segítségünkre van akkor, ha problémánk akad az internetes vásárlással.
A leggyakoribb kockázat az, ha a termék nem érkezik meg annak ellenére, hogy előre kifizettük, vagy visszaküldés esetén az eladó nem téríti vissza a vételárat. Ilyen esetben fordulhatunk a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, békéltető testülethez, vagy akár közvetlenül a bíróságra is mehetünk. Ehhez természetesen ismernünk kell a céget és annak adatait, akitől vásároltunk. Ha külföldről, de az Európai Unió területéről vásároltunk, az Európai Fogyasztói Központtól is segítséget kérhetünk. Ez az Unió által felállított szerv, amely minden országban rendelkezik hazai szervezettel.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság a fentiek mellett más kockázatokra is felhívja a figyelmet. Ilyen például, hogy a kereskedők megpróbálnak a fogyasztók életére, testi épségére vagy egészségére veszélyes, forgalomból kivont vagy visszahívott terméket értékesíteni. Ezt kivédhetjük azzal, ha rákeresünk az alábbi linken a tiltott termékek listájára – ha nincs rajta az általunk megvásárolni kívánt termék, jó eséllyel nincs vele probléma.
Mit ajánl a Fogyasztóvédelmi Hatóság az internetes vásárlás kockázatainak elkerülésére?
A termék megrendelése előtt törekedjünk a lehető legtöbb információ megszerzésére a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről. Olvassuk el alaposan és körültekintően a honlapon hozzáférhető általános szerződési feltételeket, hogy azok a későbbiekben ne érjenek meglepetésként. Emellett hasznos lehet a megrendelés elküldése előtt a honlapon közzétett vásárlási feltételeket lementeni vagy kinyomtatni, így a később, egy esetleges jogvita esetén is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás időpontjában milyen tartalommal volt a tájékoztatás a honlapon hozzáférhető.
Ismeretlen webáruház esetén, főleg, ha külföldről rendelünk, érdemes először egy kisebb értékű (néhány ezer forintos) terméket rendelni, így meggyőződhetünk arról, hogy a kereskedő a megrendelt és megfelelő minőségű terméket szállítja-e, betartja-e a honlapon vállalt szállítási határidőt, a honlapon szereplő eladási árat és szállítási díjat számlázza-e ki, kapunk-e számlát, magyar nyelvű és érthetően megfogalmazott használati-kezelési útmutatót, illetve, tájékoztat-e minket a szállítás előtt vagy a szállítás során váratlanul felmerülő körülményekről. Persze még ezek után is érhet meglepetés, de kisebb a valószínűsége. Érdemes azért a fórumokon is utánanézni, hogy milyen tapasztalatok vannak az eladóról, de ne felejtsük el, hogy ezek a vélemények szubjektívek, és nincs olyan, hogy valami mindenkinek megfelel.
Az internetes vásárlásnak tehát számos előnye van, hiszen jelentős időt és pénzt takaríthatunk meg, azonban bizonyos kockázatokat is magában rejt, ezért a vásárlás előtt érdemes körültekintően tájékozódni az adott internetes áruházról, és a vásárlás menetéről. Ha gyanús körülményt észlelünk a vásárlás előtt, és szeretnénk ellenőrizni a cég adatait, vagy problémánk merült fel a termékkel, vagy a vételár visszafizetésével kapcsolatban, mindenképpen kérjük szakértő ügyvéd segítségét.