Ingatlanjog, vonatkozó jogszabályok
Keresse Ügyvédi Irodánkat, ha ingatlanjog kapcsán bármilyen kérdése van! Teljes körű ingatlanjogi eljárás:
Ennek keretében:
-
közös tulajdon megszüntetése
-
ingatlanjogi tanácsadás
-
adásvételi szerződés elkészítése, ellenjegyzése (ház, lakás)
-
földhivatali eljárás. így Önnek csak aláírni kell
-
ingatlan kiürítése (nem fizető bérlők)
-
ingatlan ügyintézés árverésen történő vásárlás esetén
-
Vételi és haszonélvezeti jog alapítása
-
bérleti szerződés elkészítése
-
egyéb ingatlannal kapcsolatos szerződések
Vonatkozó Jogszabály által előírt kötelező formaiságok
Az első és legfontosabb szabály, hogy az ingatlan adásvételi szerződés csak ügyvéd vagy közjegyző közreműködésével köthető meg, más formában nem lesz érvényes. Hiába írja le tehát az eladó és a vásárló a szerződés valamennyi feltételét, ha a szerződést nem ellenjegyzi ügyvéd. Ennek hiányában a földhivatal el fogja utasítani a bejegyzési kérelmet.
Tulajdoni lap fontossága az eljárás során
A tulajdoni lap sok és fontos információt árul el a részünkre az ingatlanról arról, hogy mi található az ingatlan-nyilvántartás rendszerében. Fontos, hogy még bármilyen kötelezettségvállaló nyilatkozat (és fizetés) aláírása előtt mindenképpen kérje Ügyvédi Irodánk segítségét. Segítünk, hogy a tulajdoni lapon szereplő bejegyzett tények, egyéb bejegyezések jelentéséről tájékoztathassuk Önt.
2023. január 01. napjától már csak hiteles tulajdoni lap „lekérésére” van lehetőség.
Mi is az ingatlan-nyilvántartási rendszer? Az ingatlan-nyilvántartás olyan közhiteles nyilvántartás, amely az adott ingatlanra vonatkozó adatok, bejegyzések (jogok) hiteles tanúsítására szolgál.
Jogszabályok által előírt kötelező tartalmi elemek
A földhivatal akkor is elutasítja a kérelmet, ha a szerződés nem tartalmazza a felek jogszabályban meghatározott személyes adatait. Az ingatlan címe nem elegendő, fontos, hogy a helyrajzi számot is tüntessük fel.
Az ingatlan vételárának megfizetése
A vételár teljes összegének megfizetése a szerződés megkötésekor azonnal megtörténik. Az ilyen adásvétel azonban viszonylag ritka, főleg a nagyobb értékű ingatlanok esetén. A leggyakoribb, amikor a teljes összeg csak a szerződéskötést követő bizonyos idő elteltével áll a vevő rendelkezésre. Akár úgy, hogy saját pénzeszközeit felszabadítja, akár oly módon, hogy az ingatlan vásárláshoz hitelt vesz igénybe. Mindkét esetben halasztott fizetésről beszélünk. Ilyenkor fontos, hogy tudjuk tulajdonjog fenntartással vagy függőben tartás intézményével „éljünk. Ezeket mindig az összes körülmény figyelembevételével és a felek akaratával összhangban kell megállapítani. Ilyen esetekben fontos a megfelelő tájékoztatás!
Hogyan történjen halasztott fizetés esetén? Tulajdonjog fenntartással, vagy függőben tartással? Ez a felek akaratától függ, de az ügyvéd legfontosabb feladata, hogy a két választási lehetőségről teljes körűen tájékoztassa a Feleket.
Ha a felek 6 hónapnál hosszabb fizetési határidőben állapodnak meg, a tulajdonjog fenntartás jelenthet megoldást. Ebben az esetben a felek a szerződésben rögzítik, hogy a vevő jogosult a szerződést a földhivatalhoz benyújtani. A földhivatal azonban csak a tulajdonjog fenntartás tényét jegyzi be. a tulajdonjogának bejegyzése nem történik meg addig, míg nincs teljesítés.
Általános kérdések, Foglaló vagy Előleg?
Halasztott fizetésnél gyakori alkalmazási módszer. Ebben az esetben a szerződésben olyan jogi megoldást kell alkalmazni, amely mindkettő fél érdekét egyformán védi. A vásárlónak ugyanis az az érdeke, hogy a szerződés a megkötést követően azonnal a földhivatalhoz kerüljön. Avégett, hogy a kérelem minél előbb széljegyre kerüljön, tehát más jogokat vagy terheket ne jegyezhessen be rá. Az eladónak viszont az az érdeke, hogy a tulajdonjoga mindaddig fennmaradjon, míg a teljes vételár kifizetése nem történik meg.
A foglaló és az előleg közötti legfontosabb különbség, hogy az előbbi esetében a teljesítés meghiúsulásáért felelős fél az adott foglalót elveszti. A kapott foglalót kétszeresen köteles visszatéríteni, míg az utóbbi esetében teljes egészében visszajár.
Kapcsolódó kérdés, hova fizessük a vételárat?
A vételár kifizetése legtöbbször az eladó bankszámlájára történik, amelyet pontosan rögzíteni kell a szerződésben. Ugyanakkor előfordulhat az is, hogymás személy tulajdonában lévő bankszámlát jelöl meg. Ilyenkor a szerződésben le kell írni, hogy kinek a nevén van a bankszámla. Továbbá az eladónak nyilatkoznia kell arról is, hogy a megjelölt bankszámlára történő kifizetést úgy tekinti, mintha neki közvetlenül fizettek volna.
Amennyiben az ingatlanon jelzálogjog van, a felek megállapodhatnak úgy is, hogy a vásárló közvetlenül a jogosult banknak utalja a vételárat. Ilyen esetben fontos, hogy a banktól előre megkérjük azt a nyilatkozatot, amely a kifizetés napján aktuális tartozás összegét tartalmazza.
Keressen minket kérdés esetén!
Ahogy láthatja, függetlenül attól, hogy az adásvételi szerződés kötelező ügyvédi közreműködést igényel. Bármilyen irat aláírása előtt saját érdekében ne habozzon tanácsot kérni. Mivel rengetek olyan – akár fizetési kötelezettséggel járó – kellemetlenségtől óvhatja meg magát, amire az aláíráskor nem is gondolt.