Manapság gyakori a webshop (webáruházak, internetes kiskereskedelem) létrehozása hiszen az úgynevezett „dropshipping” a fénykorát éli. A webáruház indításnál, nem elégséges, ha csak a termékek és a szándék áll rendelkezésünkre. Ahhoz, hogy jogilag is helyesen járjunk el és minden későbbi kellemetlenségtől megóvjuk saját cégünket, úgy az indítás jogi részét is megfelelően kell elkészíttetnünk.
Mi szükséges még webáruház készítés esetén? Indítás lépésről lépésre
Javasoljuk, hogy megfelelő domain név, és SEO alapú felépítéssel induljon, továbbá olyan webáruház rendszert béreljen, ami az Ön igényeihez a lehető legjobban alakítható. Erről részletesen ide kattintva olvashat.
Legfontosabb adatok webáruház indítása esetén
Webshop indítása esetén a következőkre mindenképpen szükségünk lesz:
- Név
- elérhetőség, kapcsolattartó személy
- Vállalkozás beazonosításához szükséges adatok
- Adatvédelmi tájékoztató
- Általános Szerződési Feltételek
Ezek közül részletesebben az Adatvédelmi tájékoztatóval és az Általános Szerződési Feltételekkel fogunk jelen cikkünkben foglalkozni.
Adatvédelmi tájékoztató, adatkezelési tájékoztató (GDPR)
Ahhoz, hogy a weboldal GDPR (Általános adatvédelmi rendelet) kompatibilis legyen, az alábbi feltételeknek kell megfelelnie:
1. Szükség van egy adatvédelmi nyilatkozatra, amely leírja, hogy:
- A weboldal hogyan kezeli, illetve hogyan tárolja a felhasználó adatait
- Milyen modulokat, komponenseket használ, amelyek adatvédelmi szempontból érdekesek
- Milyen harmadik féltől származó szoftvereket, komponenseket használ
- Ki a weboldal adatfeldolgozója (akik a weboldal belső adataihoz hozzáférnek)
- Milyen adatokat kezel a weboldal
- Mennyi ideig kezeli az adatokat
- Mi az adatkezelés célja
- Hogyan kerül az adat a weboldal birtokába
2. Felhasználói adatok törölhetősége
Az adott webáruház adatkezelőnek számít abban az esetben, ha lehetőség van a weboldalon személyes adatok megadására. (név, cím, telefonszám, stb.) Ebben az esetben lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a weboldal látogatói törölhessék, megismerhessék és megkaphassák a róluk tárolt adatokat.
3. Felhasználói fiók megszüntethetősége
Ha a a webáruháznak van regisztrációs funkciója is (amely webáruházak esetén jellemző), akkor lehetőséget kell biztosítani a fiók megszüntetésére is.
4. Adatfeldolgozói szerződés
Szükséges egy szerződést kötni a honlap üzemeltetőjével vagy tárhely szolgáltatójával
5. Tájékoztatás harmadik fél szoftvereiről
A látogatónak tájékoztatást kell nyújtani arról, hogy a honlap milyen külső forrásból, más fejlesztőtől származó szoftvereket használ. Ezek tipikusan a Google Analytics, vagy a Facebook like gomb.
Szigorúbb üzemmódban ezeket a szoftvereket a honlap nem is töltheti be, amíg a látogató hozzá nem járult.
Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)
Egy webáruház működésének elengedhetetlen része az ÁSZF megléte. Általános Szerződési Feltételnek felel meg az a szerződési feltétel, amelyet az egyik fél (kereskedő) egyoldalúan, több szerződés megkötése céljából hozott, és amelyet a szerződő felek egyedileg nem tárgyaltak meg. A felhasználó/vásárló az ÁSZF-et elutasítani, vagy elfogadni tudja, annak tartalmába nem szólhat bele.
ÁSZF követelményei:
- védelmet nyújt a fogyasztónak/vásárlónak
- alkalmazója köteles jól látható és könnyen elérhető helyen elhelyezni (kötelező része a webáruház impresszumának)
- Külön tájékoztatási kötelezettség bizonyos esetekben, ha az ÁSZF eltér az általános jogszabályban foglalt előírásoktól, vagy ha a korábban kötött szerződésekhez képest eltérő feltételeket alkalmazunk. Ezeket a feltételeket fogyasztónak külön el kell fogadniuk. (pl. rövidebb elévülési idő alkalmazása esetén)
- Többlettájékoztatási kötelezettség fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés esetén
Bejelentési kötelezettség a webshop indítás kapcsán
- szolgáltatás értékesítéshez szükséges tevékenységi kör (legtöbb webshop a 4791 TEÁOR kódon választja)
- Csomagolás
- Adatkezelési tevékenység
Fogyasztók részére kötelező tájékoztatás
Elállás
Fogyasztóval kötött szerződés esetén biztosítanunk kell a fogyasztó feltétlen elállási jogát, amely szerint a fogyasztó mindenféle kártérítési kötelezettség és indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, egy bizonyos határidőn belül. (Főszabály szerint a csomag átvételétől számított 14 napon belül)
Fogyasztónak minősül, az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy (magánszemély), aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.
Ennek szabályairól tájékoztatnunk kell a vásárlókat, valamint a kivételekről is. Nem érvényes az elállási jog például:
- Lezárt csomagolású hangfelvétel vagy számítógépes szoftver esetében, ha azt a fogyasztó az átvételt követően felbontotta;
- Egyedi tervezésű termékek esetén, amit a fogyasztó igényeire szabtak;
- Lezárt csomagolású termékek, amelyeket higiéniai okokból nem lehet visszaküldeni felbontás után (pl. fülhallgató, fehérneműk).
A fogyasztó kapcsolatba léphet az ügyfélszolgálattal, pénzvisszafizetést igényelhet, beviheti a terméket az áruházba, vagy elküldheti a raktárba. Ebben segítségére van az elállási nyilatkozat.
Jótállás
A jótállás a hibátlan teljesítésért vállalt fokozott helytállást jelenti. A jótállás időtartama a termék értékétől függ, 10.000-100.000 Ft között 1 év, 100.000-250.000 Ft között 2 év, 250.000 Ft felett pedig 3 év. A jótállásnak 2 fajtája van: jogszabály szerint kötelező, és önkéntesen vállalt jótállás. A jótállási felelősség alól a kötelezett csak úgy mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a hiba a teljesítés után következett be. A jótállás nem érinti a jogosult szavatossági igényeinek érvényesítését.
Fizetési és szállítási lehetőségek
A termék megvásárlása kizárólag valamilyen védett csatornán keresztül történhet:
Ilyenek például:
- Utánvét
- Banki előre utalás
- Apple Pay
- Bankkártyás fizetés
- PayPal
- Revolut
- Barion
- Simple
- stb.
A megrendelés kiszállításához érdemes megbízható és gyors szállítási partnerekkel együttműködni. Magyarországon a GLS, az MPL és a DPD a három legelterjedtebb csomagküldő cég. Az eladónak és a vásárlónak is érdeke, hogy a megvásárolt termék kifizetése és szállítása is zökkenőmentesen és átláthatóan (pl. visszaigazoló e-mail a kifizetésről) történjen.
Keressen minket a webáruház indítás jogi feltételei részletes megismerése céljából
Szeretne webáruházat indítani, de elveszett a jogszabályok útvesztőjében? Az Újváry Zsolt Ügyvédi Iroda segít Önnek jogilag megfelelő webáruház létrehozásában!