Közeleg a karácsony – vásároljunk megfontoltan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Beköszöntött az adventi időszak, már csak néhány hét van hátra karácsonyig, a karácsony azonban nem csupán a családoknak, hanem a kereskedőknek is ünnep. Ez az az időszak ugyanis az évben, amikor a legtöbbet vásárolunk, és néha nem is mindig megfontoltan, hiszen az a cél vezérel minket, hogy örömet szerezzünk a szeretteinknek. Bármikor előfordulhat azonban, hogy a drága ajándék nem úgy működik, ahogyan azt a boltban elképzeltük, vagy mégse tetszik annak, akinek szántuk, így nem árt tudni, milyen jogi lehetőségeink vannak ilyen esetekben.

 

Visszaveszik, ha nem tetszik?

 

Ez az a kérdés, amelyet jó, ha elsőként felteszünk, mielőtt megvásárolunk egy terméket valaki másnak ajándékba. A jogszabályok ugyanis abban az esetben, ha áruházban, magunk választjuk ki a terméket, alapvetően nem biztosítanak számunkra elállási lehetőséget – vagyis a boltok nem kötelesek visszavenni tőlünk a terméket, ha meggondoltuk magunkat (tehát ha ez történik, semmilyen panaszt sem tehetünk). Ugyanakkor a legtöbb üzlet éppen a karácsonyi ajándékvásárlásra tekintettel biztosítja ezt a lehetőséget – azonban mindig derítsük ki, hogy meddig élhetünk ezzel.

 

Más a helyzet, ha a terméket online rendeljük, ugyanis az interneten történő vásárlásokra más szabályok vonatkoznak. Tekintettel arra, hogy internetes vásárlásnál nem tudunk élőben meggyőződni a termék tulajdonságairól, továbbá arról, hogy megfelel-e az igényeinknek (jó-e a méret, a szín, a fazon stb.), ezért az áru megérkezésétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk. Ez azt jelenti, hogy ha megkapjuk a terméket, de mégsem tetszik, 14 napon belül visszaküldhetjük. A vállalkozásnak ebben az esetben vissza kell fizetnie részünkre a teljes vételárat, illetve a szállítási költségeket is (postaköltség).

 

A 14 nap alatt nem kell megérkeznie az árunak az eladóhoz, elég, ha ez idő alatt csak feladjuk. Jó, ha tudjuk azonban, hogy a visszaküldéssel kapcsolatos költségek minket terhelnek. Vannak olyan szolgáltatók, akik a termék szállítási költségét nem térítik vissza, azonban a visszaküldés ingyenes – ez szintén jogszerű eljárás.

 

Az eladónak az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napja van arra, hogy a termék árát visszafizesse. Ez a gyakorlatban általában úgy történik, hogy ha az eladóhoz visszaérkezik a termék, köteles 14 napon belül visszautalni a pénzünket. Ha már a termék megérkezése előtt értesítettük az eladót arról, hogy elálltunk, jó, ha tudjuk, hogy ő csak akkor köteles fizetni, ha megérkezett a termék.

 

Sokan nem tudják, hogy ki lehet-e próbálni a terméket a 14 napos elállási idő alatt, hiszen egyes kereskedők azzal rémítik a fogyasztókat, hogy ha nem eredeti a csomagolás, nem veszik vissza. Ez azonban természetesen nem így van, hiszen az elállási jog lényege éppen az, hogy megbizonyosodjuk arról, hogy a termék rendeltetésszerű használatra alkalmas és egyéni céljainknak is megfelel. Tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez. Amint azonban eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni, ugyanis a termék tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges mértékű kipróbálást meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk az eladó felé.

 

 

Mi tehetünk, ha hibás a termék?

 

Hibás termékekre már alapvetően más szabályok vonatkoznak, mint ha egyszerűen csak meggondoltuk magunkat: ilyenkor az eladó kötelessége, hogy a hibát kijavítsa vagy kicserélje a hibás terméket egy jól működőre.

 

A Ptk. által biztosított szavatossági szabályok szerint a fogyasztók a termék hibája esetén elsősorban kijavítást vagy kicserélést követelhetnek, vagy ha a kijavítást vagy a kicserélést a kereskedő nem vállalja vagy csak aránytalanul hosszú időn belül, úgy is dönthetnek, hogy elállnak a szerződéstől, azaz kérik vissza a pénzt. Természetesen ez a jog nem illeti meg korlátlan ideig a fogyasztókat, tehát ha a mosógép 10 évig kifogástalanul működik, akkor 10 év elteltével nem vihetjük vissza a boltba azzal, hogy adjanak egy másikat. Ha a termékre az eladó jótállást adott, akkor ezen idő alatt, illetve ha ez a jogszabályban meghatározottnál rövidebb idő, akkor fogyasztóként a vásárlástól számított 2 évig jelezhetjük azt, hogy a termék hibás, és úgy gondoljuk, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt. A vásárlástól számított 6 hónapig pedig a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem állhatott fenn a vásárláskor, a 6 hónapon túli időre viszont a bizonyítási kötelezettség (arra vonatkozóan, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt) a fogyasztót terheli.

 

A szavatossági vagy jótállási idő a vásárlás napjától kezdődik. Ha a termék üzembe helyezését a kereskedő vagy annak megbízottja végzi, akkor a kezdőnap az üzembe helyezés napja.

 

Ha a hiba azonnal jelentkezik, a vásárlástól számított 3 napon belül a kereskedő köteles kicserélni a terméket, ha azt kérjük – nem kell tehát megvárnunk a javítást. Ha mégis kijavítást kérünk, a kereskedőnek törekednie kell arra, hogy azt 15 napon belül elvégezze.

 

Ha a hibát felfedezzük, törekedjünk arra, hogy a felfedezéstől számított 2 hónapon belül közöljük azt a kereskedővel. A 2 hónap számít ugyanis késedelem nélküli közlésnek – ha ezt túllépjük, az ebből eredő kárért már mi vagyunk a felelősek.

 

Mikor van a termékre jótállás, vagy más néven garancia? Egyrészről ezt a termékhez csatolt jótállási jegyről tudhatjuk meg, másrészről bizonyos termékek esetén a jogszabály kötelezően is előírja a jótállást – ilyenek tipikusan a tartós fogyasztási cikkek, például műszaki cikkek, jármű, hangszer, bútor stb. A kötelező jótállás ideje egy év. Ezen idő alatt, ha a termék meghibásodik, gond nélkül vissza lehet vinni, és a kereskedő köteles azt kijavítani, kicserélni, vagy ha ez nem lehetséges, visszafizetni az árát.

 

Óvakodjunk a megtévesztő akcióktól

 

A karácsony előtti időszakban az ember amúgy is általában többet vásárol a kelleténél, és egyes kereskedők ezt igyekeznek minél inkább a javukra fordítani. A legtöbb ember számára csábító, ha valamely terméket az eredeti árához képest jelentős akcióval hirdetnek meg – annak ellenére, hogy ez néha csak a látszat. Ha egy terméket a kereskedő akciós áron hirdet meg, feltüntetve az eredeti árat is, azonban tényszerűen az eredeti ár soha nem létezett, ezt a magatartást a fogyasztóvédelem tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak nevezi és bünteti. Ilyen esetben ugyanis a fogyasztót nem a jó marketing, hanem a megtévesztés készteti arra, hogy megvásároljon egy terméket.

 

Ugyanígy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősíti a fogyasztóvédelmi hatóság azt, ha a fizetéskor derül csak ki, hogy egy akciósnak meghirdetett termék valójában jóval többe kerül. Ilyen esetek lehetnek a következők:

  • az akciót jelző táblát már az akció tényleges kezdete előtt néhány nappal elhelyezik a boltban
  • a pénztárgépet nem aktualizálják, így a termék vonalkódjának beolvasásakor még az eredeti árat olvassa be
  • az akciót jelző felirat és tábla az akció lejártát követően is kint marad

 

Ha tehát a boltban vásárolgatás közben kifejezetten azért veszünk meg valamit, mert a kiírás szerint akciós, fizetéskor azonban az eredeti árat próbálják tőlünk elkérni, nyugodtan hivatkozzunk a táblán szereplő kiírásra, a bolt pedig köteles lesz a terméket az akciós áron eladni nekünk. Ha ugyanis nem így tesz, törvényt szeg, ami miatt a fogyasztóvédelmi hatóságtól bírságra számíthat.

 

Hova fordulhatunk segítségért?

 

Ha a kereskedő nem megfelelően jár el velünk szemben, elsőként tegyünk panaszt és kérjük el a Vásárlók Könyvét. A kereskedő köteles az általunk tett panaszról jegyzőkönyvet felvenni, amelyből egy példányt át is kell adnia. A panaszt ezt követően a kereskedőnek 30 napon belül ki kell vizsgálnia, és értesítenie kell minket az eredményről, továbbá arról is, hogy ha a kivizsgálás eredményével nem értünk egyet, milyen hatósághoz vagy békéltető testülethez fordulhatunk. A 30 nap alatt nem csak a választ kell a kereskedőnek elkészítenie, hanem azt el is kell küldenie a fogyasztó által megjelölt postai címre. Ha a panasz a kereskedő szerint azonnal kivizsgálható, a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a kereskedőnek a panasszal kapcsolatos álláspontját is.

 

Ha úgy érezzük, hogy a kereskedő nem megfelelően vizsgálta ki a panaszunkat vagy nem a megfelelő döntést hozta ezzel kapcsolatban, fogyasztóvédelmi panasszal ezt követően az illetékes járási hivatalokhoz fordulhatunk. A járási hivatalok elérhetősége az alábbi linken található: http://jarasinfo.gov.hu/. Emellett számos hasznos információt találhatunk a http://fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon is. Ha pedig jogi segítségre van szükségünk, akár a kereskedővel szembeni panasz megfogalmazásához, akár az illetékes békéltető testület előtti eljáráshoz, mindenképpen kérjük ki egy fogyasztóvédelmi kérdésekben jártas ügyvéd segítségét.

 

06 1 365 1000
x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom Adatvédelmi tájékoztató

Pin It on Pinterest