A jótállás (garancia) és szavatosság alapvető fogalmai
Elsősorban fontos tisztázni, hogy a köznyelvben használt garancia a jogszabályok szerinti jótállást jelenti, míg a garanciaszerződés egy elkülönülő jogintézmény. A továbbiakban a jótállásról (azaz a garanciáról) lesz szó.
A jótállási jogok és a szavatosság két különböző fogalom, amelyet gyakran összekevernek. Ha Ön vásárol valamit, fontos tudnia, hogy milyen jogai vannak, ha a termék hibásnak bizonyul. A jótállási idő alatt a kereskedő vállalja, hogy hibás termék esetén térítésmentesen kijavítja vagy kicseréli azt.
A szavatosság ezzel szemben a termék hibátlan voltára vonatkozó törvényi kötelezettség. Ez független a jótállástól és minden vásárlásnál automatikusan érvényes. Ha Ön fogyasztóként vásárol, mindkét jog megilleti egyidejűleg. A szavatossági jogokat akkor is érvényesítheti, ha már lejárt a jótállási idő. Fontos különbség még, hogy szavatosság esetén bizonyos esetekben Önnek kell bizonyítania, hogy a hiba már a vásárláskor megvolt, míg jótállási idő alatt ezt automatikusan feltételezik.
A hasonlóság viszont, hogy a jótállásra a kellékszavatossági szabályokat kell alkalmazni.
Kötelező jótállás időtartama és szabályai a fogyasztási cikkekre
A kötelező jótállás jogszabályi előírás, amely bizonyos új termékekre vonatkozik. Ha Ön fogyasztóként vásárol fogyasztási cikkeket, a kereskedő automatikusan jótállást köteles vállalni. Ez nem választható vagy megtagadható szolgáltatás, hanem kötelező törvényi rendelkezés.
A kötelező jótállás időtartama függ a termék típusától és eladási árától. A jogszabály szerint egyes termékekre 2 év, másokra 3 év jótállást kell nyújtani. Ha a vételár meghaladja a törvényben meghatározott összeget, hosszabb jótállási időt kell biztosítani. A kereskedő ennél hosszabb jótállást is vállalhat, de rövidebbet nem. Ha Ön olyan terméket vásárol, amelyre kötelező jótállás alá tartozik, erről a kereskedőnek tájékoztatnia kell Önt a vásárláskor.
A jótállási jegy jelentősége és átadása a fogyasztó részére
A jótállási jegy fontos dokumentum, amely igazolja a jótállási jogokat. Ha Ön vásárol egy terméket, amelyre jótállás vonatkozik, a kereskedő köteles jótállási jegyet átadni Önnek. Ez a dokumentum tartalmazza a jótállás feltételeit és időtartamát.
A jótállási jegy nélkül nehéz lehet érvényesíteni a jótállási jogokat, de nem lehetetlen. Nem a jótállási jegy meglététől függ a jótállási igény érvényesítése. A kereskedő a jótállási jegyet a termék átadását vagy üzembe helyezését követően azonnal a fogyasztó rendelkezésére kell, hogy bocsássa. A jótállási jegyen szerepelnie kell a vásárlás dátumának, a termék pontos megnevezésének és a jótállás időtartamának. Fontos, hogy Ön biztonságos helyen őrizze meg ezt a dokumentumot. Ha elveszíti, a nyugta vagy számla is elegendő lehet a jótállási jogok bizonyítására. Modern kereskedések gyakran elektronikus formában is kiadják a jótállási jegyet, amit ugyanúgy meg kell őriznie.
Tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező 2 év jótállási idő
Tartós fogyasztási cikkekre, ha eladási áruk eléri a 10.000 Forintot 2 év kötelező jótállás vonatkozik. Ezek olyan termékek, amelyeket hosszabb ideig használunk, mint például háztartási gépek, elektronikai cikkek vagy bútorok. Ha Ön ilyen terméket vásárol, automatikusan 2 év jótállást kap rá.
A 2 éves jótállás jelentősen védi az Ön érdekeit. Ez azt jelenti, hogy ha a termék meghibásodik ebben az időszakban, a kereskedő köteles azt kijavítani vagy kicserélni. A jótállás az átadást vagy üzembe helyezését követő naptól számít. Ha például 2024 januárjában vásárol egy mosógépet, a jótállás 2026 januárjáig tart. Fontos tudni, hogy ez a 2 év minimum kötelezettség, a kereskedő ennél hosszabb jótállást is vállalhat. A tartós fogyasztási cikkek esetén különösen fontos a jótállási jegy megőrzése, mert ezek nagyobb értékű termékek, és a javítás költsége is jelentős lehet. Amennyiben a termékre vonatkozó eladási ár meghaladja a 250.000 Forintot, a jótállás időtartama 3 év.
Mit tehet a fogyasztó, ha a termék meghibásodik?
Ha az Ön által vásárolt termék meghibásodik a jótállás időtartama alatt, több lehetősége van. Először is, azonnal vegye fel a kapcsolatot a kereskedővel, ahol vásárolta a terméket. A kereskedő köteles elfogadni a reklamációját és intézkedni a hiba elhárítása érdekében.
A fogyasztó választhat a javítás és csere között, ha mindkettő lehetséges és arányos költségű. Ha a hiba kisebb és könnyen javítható, akkor a javítás lehet a praktikusabb megoldás. Nagyobb hibák esetén vagy ha a javítás túl költséges lenne, követelheti a termék cseréjét. A kereskedő nem utasíthatja vissza az Ön jogos reklamációját. Ha a hiba a jótállási idő alatt jelentkezik, Önnek nem kell bizonyítania, hogy a hiba már a vásárláskor meglévő volt. A kereskedő köteles ingyen elhárítani a hibát vagy kicserélni a terméket. Ha a kereskedő nem működik együtt, fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat segítségért és további jogokat érvényesíthet (például: árleszállítás, elállás).
Mikor köteles a vállalkozás kicserélni a hibás terméket?
A vállalkozás köteles a fogyasztási cikket kicserélni bizonyos esetekben. Ha a termék javíthatatlan hibával rendelkezik, vagy a javítás költsége aránytalanul magas lenne, akkor csere jár Önnek. Ez különösen igaz nagyobb értékű termékekre.
Másik fontos eset, amikor a kereskedő köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni, ha Ön másképp nem kéri és a csere műszakilag megvalósítható. Ha ugyanaz a hiba többször is előfordul a javítás ellenére, szintén jogosult cserére. A fogyasztási cikket nyolc napon belüli csere különösen fontos olyan termékeknél, amelyeket napi szinten használ. A kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy nincs készleten az adott termék, neki kell gondoskodnia a pótlásról. Ha a csere nem lehetséges, akkor a vételár visszatérítését kérheti. Fontos tudni, hogy a csere során Ön ugyanolyan minőségű termékre jogosult.
A jótállás időtartama alatt érvényesíthető jogok
A jótállás időtartama alatt Önnek széles körű jogok állnak rendelkezésére. Ha bármilyen hiba merül fel a termékkel, azonnal fordulhat a kereskedőhöz anélkül, hogy hosszas bizonyítási eljárásba kellene kezdenie. A kereskedő köteles elfogadni a reklamációját és megfelelően intézkedni.
Az Ön jogai közé tartozik a térítésmentes javítás vagy csere, a vételár visszatérítése súlyos hibák esetén, valamint kártérítés, ha a hibás termék más kárt is okozott. A kereskedő köteles a hibát észszerű határidőn belül orvosolni. A jótállási jogokat fogyasztók esetében nem lehet kizárni vagy korlátozni, ezek kötelező érvényű törvényi rendelkezések. Ha a kereskedő megtagadja a jogos reklamációt békéltető testülethez fordulhat segítségért.
Jótállási jegy elektronikus úton történő előállításának lehetősége
A modern technológia lehetővé teszi, hogy a jótállási jegy elektronikus formában is átadható legyen. Sok kereskedő már alkalmazza ezt a módszert, amely kényelmes és környezetbarát megoldás. Ha Ön online vásárol vagy a kereskedő felajánlja ezt a lehetőséget, elfogadhatja az elektronikus jótállási jegyet.
Az elektronikus jótállási jegy ugyanolyan jogi erővel bír, mint a papír alapú változat. Fontos, hogy ezt is biztonságos helyen tárolja, például külön mappában az email fiókjában vagy felhő alapú tárhelyen. A fogyasztó rendelkezésére bocsátani köteles a kereskedő az elektronikus jótállási jegyet úgy, hogy azt Ön könnyedén megtalálja és kinyomtassa. Gyakran QR-kód formájában is megkaphatja, amit mobiltelefon segítségével tud beolvasni. Az elektronikus forma előnye, hogy nem veszhet el és könnyedén másolható. Ugyanakkor ügyeljen arra, hogy az eszköz, amin tárolja, megbízható legyen és rendszeresen készítsen biztonsági másolatot.
A 10.000 ft feletti és 250.000 ft vételár esetén alkalmazandó szabályok
Ha az Ön által vásárolt termék vételárat meghaladja a 10.000 forintot, különleges szabályok vonatkoznak rá. Ez az összeghatár sok fogyasztási cikknél releváns, hiszen manapság a legtöbb elektronikai cikk, háztartási gép vagy értékesebb ruházati termék eléri ezt az összeget.
A 10.000 forint feletti vételár esetén a kereskedő kötelező jótállás alatt hosszabb időtartamot köteles biztosítani. Ezekre a termékekre általában minimum 2 év jótállás jár. A magasabb vételár nagyobb védelmet jelent Ön számára. Ezeknek a termékeknek a jótállási jegyét különösen fontos megőrizni, mert értékesebb termékekről van szó. Ha ilyen terméket vásárol, érdeklődjön a kereskedőnél a pontos jótállási feltételekről. A drágább termékek gyakran bonyolultabb javítást igényelnek, ezért a jótállási jogok érvényesítésénél is körültekintőbbnek kell lenni.
A 250.000 forint feletti termékeknél pedig már 3 év a jótállás időtartama. De ennél hosszabb jótállási időt a jogszabály nem ír elő. Ez azt jelenti, hogy egy 350.000 forintos és egy 750.000 forintos termékre a kötelező jótállás szintén 3 év.
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés jótállási feltételei
A fogyasztó és vállalkozás közötti vásárlási szerződésben fontos szerepet játszanak a jótállási feltételek. Ha Ön mint fogyasztó vásárol egy vállalkozástól, a jótállási feltételek része a szerződésnek. Ezeket a feltételeket a kereskedő köteles világosan és érthetően közölni Önnel.
A szerződésben rögzíteni kell a jótállási idő hosszát, a jótállás terjedelmét és a jogok érvényesítésének módját. A vállalkozás nem határozhat meg olyan feltételeket, amelyek gyengítik a törvény által biztosított jogokat. Ha a szerződésben az áll, hogy a jótállás időtartama rövidebb, mint a törvényi minimum, akkor a törvényi előírás az irányadó. Szükséges elolvasni a jótállási feltételeket vásárlás előtt, és ha valamit nem ért, kérdezzen rá. A szerződésben foglalt kedvezőbb feltételek Önt illetik meg, a kedvezőtlenebbek pedig bizonyos esetekben érvénytelenek. Ha vita alakul ki a jótállási feltételekről, a fogyasztó javára kell értelmezni a kétséges részeket.
A javítást követő ismételt meghibásodás esetén járó jogok
Ha a termék több alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, Önnek fokozott jogai vannak. Ez különösen bosszantó helyzet, amikor ugyanaz a hiba többször is előfordul a javítás ellenére. A törvény ezt az esetet külön szabályozza és erősebb védelmet biztosít Önnek.
Ha a termék több alkalommal történő kijavítást követően ismét ugyanazzal a hibával küzd, Ön azonnali cserét vagy vételárat visszatérítést követelhet, ha a kicseréléshez fűződő érdeke megszünt. Nem kell többször türelmet tanúsítania és újabb javítást elfogadnia. A kereskedő ilyenkor nem hivatkozhat arra, hogy még egyszer megpróbálja kijavítani a hibát. Az ismételt meghibásodás azt bizonyítja, hogy a termék alapvetően hibás vagy a javítás nem volt megfelelő. Az ismételt hibák esetén Ön kártérítésre is jogosult lehet, ha a hibás termék miatt más károk is keletkeztek.
Jótállással kapcsolatos probléma esetén keresse Irodánkat bizalommal!