Ingatlan adásvétel esetén kötelező a villamos biztonsági felülvizsgálat. Tudja meg, miért fontos az ingatlan villamos hálózatának ellenőrzése!
Kötelező a villamos biztonsági felülvizsgálat ingatlaneladás esetén
Eladná az ingatlanát? Fontos tudnia, hogy 2024 januárjától új előírások léptek életbe. A villamos biztonsági felülvizsgálat mostantól kötelező elem az adásvételi folyamatban.
Tulajdonosként az Ön felelőssége, hogy az ingatlan biztonságos állapotban kerüljön az új tulajdonoshoz. A felülvizsgálat nemcsak jogi kötelezettség, hanem az Ön és a vevő érdekeit is védi.
Mit jelent a műszaki biztonsági felülvizsgálat az ingatlan eladásakor?
A műszaki biztonsági követelmények szigorú előírásokat tartalmaznak az elektromos rendszerek állapotára vonatkozóan. Ezek betartása garantálja az új tulajdonos biztonságát.
A villamos berendezések teljes körű átvizsgálása során a szakember minden részletre kiterjedően ellenőrzi a rendszert. Megvizsgálja a vezetékeket, kapcsolókat, biztosítékokat és minden olyan elemet, ami az elektromos hálózat része.
A villamos berendezések felülvizsgálata új tulajdonos esetén
Az új tulajdonos biztonsága érdekében a villamos hálózat minden elemének meg kell felelnie a hatályos előírásoknak. A szakemberek különös figyelmet fordítanak a régebbi berendezések állapotára.
A lakóépületek villamos rendszereinek ellenőrzése során feltárt hiányosságokat az átadás előtt ki kell javítani. Ez az Ön felelőssége mint eladó.
Mikor kötelező a felülvizsgálat az ingatlan értékesítésekor?
A kötelező a felülvizsgálat minden olyan esetben, amikor nem áll rendelkezésre 6 évnél nem régebbi felülvizsgálati dokumentáció. Ez alól nincs kivétel, még új építésű lakások esetében sem.
Az NGM rendelet pontosan szabályozza a folyamatot. Az ellenőrzést még az adásvételi szerződés megkötése előtt érdemes elvégeztetni, így elkerülhetők a későbbi jogi problémák.
A kötelező villamos biztonsági felülvizsgálat dokumentációja
A felülvizsgálatot részletes dokumentációval kell igazolni. Ez tartalmazza az elvégzett méréseket, az esetleges hiányosságokat és a javítási javaslatokat.
A dokumentáció fontos része a minősítő irat, amely igazolja, hogy a villamos berendezés megfelel a biztonsági követelményeknek. Ezt a dokumentumot az adásvételi szerződéshez is csatolni kell.
Bérbeadás esetén kötelező a felülvizsgálat is?
A bérbeadása esetén hasonló szabályok vonatkoznak az elektromos rendszer ellenőrzésére, mint adásvételkor. A bérlő biztonsága ugyanolyan fontos, mint egy új tulajdonosé.
Ha Ön bérbeadás esetén adja ki ingatlanát, gondoskodnia kell a rendszeres felülvizsgálatról. A bérleti szerződés megkötése előtt érdemes elvégeztetni az ellenőrzést, hogy elkerülje a későbbi kellemetlenségeket.
Milyen jogszabály szabályozza a villamos hálózat ellenőrzését?
A jogszabály pontos követelményeket határoz meg az ellenőrzések gyakoriságára és módjára vonatkozóan. A 40/2017. NGM rendelet 2024-es módosítása új kötelezettségeket ír elő a tulajdonosok számára.
A lakás villamos hálózatának ellenőrzésére vonatkozó szabályok betartása nem opcionális. A rendelet megszegése komoly következményekkel járhat, különösen ha baleset történik.
Mit vizsgálnak a villamossági felülvizsgálat során?
A felülvizsgálat során a szakember ellenőrzi az összes elektromos vezetéket, kapcsolót és csatlakozót. Különös figyelmet fordít a biztonsági berendezések működőképességére.
A védettek a felhasználói berendezések állapotát is tesztelik, ide tartoznak a túláramvédelem és az életvédelmi relék. Az ellenőrzés kiterjed minden olyan eszközre, ami az elektromos hálózat része.
Ki végezhet különleges erősáramú villamos szakvizsgálatot?
A villamos biztonsági felülvizsgálatot kizárólag megfelelő képesítéssel rendelkező szakember végezheti. A szakembernek speciális erősáramú végzettséggel és érvényes jogosítványokkal kell rendelkeznie.
A szakember felelőssége, hogy a vizsgálat során minden műszaki előírás betartásával járjon el. Az ellenőrzés eredményét részletes jegyzőkönyvben kell dokumentálnia.
Mikor mentesülhet a tulajdonos a villamos biztonsági felülvizsgálatra vonatkozó kötelezettség alól?
A lakóépületekben lévő lakások villamos berendezésén csak nagyon speciális esetekben lehet eltekinteni a rendszeres felülvizsgálattól. Ehhez két feltételnek kell egyidejűleg teljesülnie.
Az egyik feltétel a megfelelő túláramvédelem megléte, a másik pedig az érzékeny áram-védőkapcsoló (Fi-relé) működőképessége. Azonban tulajdonosváltás esetén még ekkor is kötelező az ellenőrzés.
A felülvizsgálatot végző szakember felelőssége és feladatai
A szakember feladata nemcsak az ellenőrzés elvégzése, hanem a feltárt problémák pontos dokumentálása is. Felelősséggel tartozik az általa kiadott minősítő irat tartalmáért.
Köteles jelezni minden olyan hiányosságot, ami veszélyeztetheti az ingatlan használóinak biztonságát. Javaslatot kell tennie a szükséges javításokra és korszerűsítésekre.
Az ingatlan adásvételi szerződés és a villamos berendezések műszaki állapota
Az adásvételi szerződésben érdemes rögzíteni a villamos rendszer állapotát és a felülvizsgálat eredményét. Ez mindkét fél számára biztonságot jelent a későbbi vitás kérdések elkerülése érdekében.
A vevőnek joga van megismerni az ingatlan műszaki állapotát, beleértve az elektromos rendszer minden részletét. Az eladó kötelessége átadni minden kapcsolódó dokumentációt.
Kérdése van?
Keresse az Újváry Zsolt Ügyvédi Irodát!