Az online vásárlás során a fogyasztó jogosult 14 naptári napon belül elállni a szerződéstől. Jelen cikkünkben azt részletezzük, hogy a vásárlónak az elállási jog gyakorlása során mire kell figyelemmel lennie.
Ki minősül fogyasztónak vagy vállalkozásnak?
Ezt a kérdést a hatályos polgári jogi szabályok rendezik. Fogyasztó az aki a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy. Ezzel szemben a vállalkozás ennek ellenkezője, hiszen pont a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében jár el.
Üzlethelyiségen kívül és távollevők között kötött szerződés, webáruház
Fontos, hogy 14 napos elállásra általában internetes vásárlás esetén van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó az eladó (szolgáltató) által üzemeltetett internetes áruházban virtuális módon (webáruház) útján rendeli meg a kiválasztott terméket.
Üzlethelyiségen kívül kötött szerződésnél a fogyasztó és vállalkozás az egymás közti szerződést úgy kötik meg, hogy fizikailag nincsenek jelen. Vagy fizikailag jelen vannak de nem a vállalkozás üzlethelyiségénél.
Indokolás nélküli elállás 14 napon belül
A fogyasztó elállási joga egy hatályos kormányrendelet rendelkezései alapján biztosított (45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól). Lényeges, hogy az elállási jogot és annak gyakorlását nem kell megindokolni. Lényegtelen, hogy az árut azért küldjük vissza mert hibás vagy mert nem nyerte el tetszésünket.
Amit fontos kiemelni, hogy ez nem a vásárlástól számít, hanem a termék átvételének időpontja az irányadó. Tehát a szerződés megkötésének időpontja eshet a 14 napos elállási határidő utáni időpontra is. Több termékből álló internetes vásárlás esetén az utolsó átvételétől számít a 14 nap.
Előfordulnak olyan esetek is, hogy a kereskedő elmulasztja az elállási jog vonatkozásában a tájékoztatási kötelezettségét. Ilyenkor a 14 nap további 12 hónappal meghosszabbodik. Ha az e-kereskedő időközben mégis megadja a a tájékoztatást, akkor a tájékoztatás közlésétől számított 14. napon jár le a határidő.
Az elállási jog gyakorlása
A fogyasztó jogosult elállni a vásárlástól az alábbi módokon
-
használhatja az „indokolás nélküli elállási nyilatkozat” mintát, valamint
-
megteheti elállását bármilyen, erre vonatkozó írásos és egyértelmű nyilatkozattal.
Elállás esetén a nyilatkozat akkor is érvényes, ha például postán, még az átvételtől számított 14 napon belül került feladásra.
A kereskedő az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a vásárló által megfizetett összeget. Azon a módon kell kifizetni, amelyet a fogyasztó választott. A kereskedő addig a kifizetést visszatarthatja, amíg nem érkezik vissza hozzá a termék vagy a fogyasztó kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte.
A fogyasztó kötelezettsége a termék visszaküldése haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vagy a vállalkozásnak átadni. Főszabály szerint a fogyasztónak kell viselnie a visszaküldéssel járó költségeket, kivéve, ha a kereskedő azt vállalta. A fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges módot választhatja, ha nem szeretné, hogy ő állja a többletköltségeket.
Kivételek a 14 napos határidő és az elállás alól
Vannak kivételek, amelyek esetén nem illeti meg a fogyasztót az interneten árusított termék vásárlásakor az elállási jog. Ide sorolhatóak az alábbi esetek:
-
Ha a fogyasztó zenét, filmet vagy számítógépes programot rendelt meg és kiszállítás után a zárt csomagolást már felbontotta.
-
Fogyasztó általi digitális adattartalom letöltésének bizonyos esetei.
-
Ha olyan zárt csomagolású terméket vásárolt a fogyasztó, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okból nem küldhető vissza. Például: fehérnemű, elektromos fogkefe, fehérnemű.
-
A romlandó, vagy minőségüket rövid ideig megőrző élelmiszerek is esetében.
-
Egyedi paraméterek alapján létrehozott termékek esetében, melyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak (egyedi feliratos pólók, bögrék stb.).
-
Egyes szolgáltatások vásárlása esetén. Például vonat-, busz- vagy repülőjegynél, szállodai foglalásnál, koncert, sportesemény, kiállítás, színházjegy, vagy épp online szerencsejáték esetében.
-
Olyan áru, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más áruval.
-
Hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével.
Tévhitek az elállási jog érvényesülésével kapcsolatban
-
Használt termékek esetében sem zárható ki az indokolás nélküli elállás jog gyakorlása. Tehát használt termék vonatkozásában is elállási jog illeti meg a fogyasztót bizonyos esetekben.
-
Ugyanakkor a rendeltetésszerű használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel a fogyasztó. Tehát a vállalkozás nem köteles a termék teljes árát és a költségeket megtéríteni, ha a terméket a fogyasztó sérülten vagy hiányosan szolgáltatja vissza.
-
A 14 napos, indokolás nélküli elállást nem lehet olyan többletfeltételekhez kötni, amelyeket a jogszabály nem ismer. Tehát például a nyilatkozat megtételén és a termék visszaküldésén túlmenően nem lehet elvárni a fogyasztótól, hogy például a számlát is küldje meg.
-
Nem lehet olyan kikötés megszabni, hogy a fogyasztó mindenképp vegye át a már megrendelt terméket. Ugyanis a fogyasztó az indokolás nélküli elállási joggal bármikor élhet a megrendelést követően, még a termék átvételének napja előtt is.
-
Ingyenes cserére vagy pénzvisszafizetésre is jogosult lehet a fogyasztó, nem csak a javításra. Gyakran látható webáruházak tájékoztatójában, hogy kizárólag a hibás termékek kijavítására hajlandóak. A fogyasztó nem csak a hiba kijavítását kérheti. Ha a javítást a vállalkozás nem vállalta vagy azt nem tudja megfelelő határidőben elvégezni, akkor megalapozott lehet a csere-, vagy akár a vételár visszatérítése. A fogyasztó bármikor áttérhet a javításról az általa választott, másik kellékszavatossági- vagy jótállási igényre.
Ügyvédi Iroda segítsége elállás esetén a fogyasztó részére
Gyakorolta a 14 napos elállási jogát? De a vállalkozás nem együttműködő?
Az Újváry Zsolt Ügyvédi Iroda segít Önnek a fogyasztót megillető elállási jogát érvényesíteni!
Keressen minket bizalommal!