A Cégkapu szolgáltatásra vonatkozó szabályok
A gazdálkodó szervezetek számára 2018. január 1. napjától kötelező a Cégkapu használata, amely azt jelenti, hogy ezen időponttól kezdődően meghatározott eljárások során kizárólag elektronikusan tarthatják a kapcsolatot a hatóságokkal. A 2017. január 1. napján már létező gazdálkodó szervezeteknek be kell jelenteniük hivatalos elérhetőségüket 2017. augusztus 30. napjáig a szervezetet nyilvántartó közhiteles nyilvántartásba vagy a Rendelkezési Nyilvántartásba, melynek előfeltétele a Cégkapu szolgáltatásra történő regisztráció. Azoknak a gazdálkodó szervezeteknek, amelyek 2017. január 1. napja után jöttek létre, 2018. január 1. napjától lesz kötelező a Cégkapu szolgáltatásra történő regisztráció. A Cégkapu szolgáltatásra vonatkozó szabályokat az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII.19.) Kormányrendelet (a továbbiakban: „Rendelet”) tartalmazza.
A Cégkapu segítségével a gazdálkodó szervezetek elektronikusan tarthatják a kapcsolatot hivatalokkal, valamint az elektronikus ügyintézést biztosító szervezetekkel, ezáltal személyes ügyintézés nélkül küldhetnek és fogadhatnak dokumentumokat. A Cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal (Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram) előállított fájlok tölthetők fel. A Cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek.
A Cégkapuból küldött és fogadott üzenetekről a rendszer – a Rendeletben szabályozottak alapján – visszaigazolást küld. A Rendelet szerint a küldemény átvételére jogszabály eltérő rendelkezése hiányában 5 napot kell biztosítani. Ha a címzett a küldeményt a határidőn belül nem veszi át, és az átvételt nem tagadja meg, akkor a kézbesítésről – az első kézbesítési kísérletre vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával – az 5. nap elteltét követő első munkanapon másodszor is értesítést kap.
Kik számítanak gazdálkodó szervezetnek?
A gazdálkodó szervezet fogalmát az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: „E-ügyintézési törvény”) határozza meg, amely alapján gazdálkodó szervezet a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában gazdálkodó szervezetnek minősül valamennyi gazdasági tevékenységet folytató jogi személyiséggel nem rendelkező, belföldi székhelyű szervezet. Egyéni ügyvéd, valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során Cégkaput is használhat. Ebben az esetben a gazdálkodó szervezet alatt az egyéni ügyvédet, valamint a szabadalmi ügyvivőt kell érteni, aki a regisztrációnál a saját nevében jár el.
A Rendelet alapján a Cégkapuba történő regisztráció osztott, a szolgáltató kizárólag a cégkapu kezelésére az adott gazdálkodó szervezetnél felhatalmazott természetes személyt (a továbbiakban: „cégkapumegbízott”) tartja nyilván, az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult további felhasználók (a továbbiakban: „a gazdálkodó szervezet nevében eljárni jogosult személyek”) regisztrációját a cégkapumegbízott végzi. Ebből adódóan a gazdálkodó szervezetek csak egy cégkapuval rendelkezhetnek. A cégkapu-megbízott személyét a későbbiekben a Rendelkezési Nyilvántartásban lehet módosítani. A Cégkapu szolgáltatásra történő regisztráció online Ügyfélkapun keresztül, valamint a jövőben személyesen is intézhető lesz bármely kormányablakban.
A Cégkapu online regisztrációját csak a cégnyilvántartásban szereplő cég esetén lehet alkalmazni. Az online regisztráció további előfeltétele, hogy maga a cégképviselő saját nevében végezze el a regisztrációt.
Az űrlapos regisztrációt az alábbi gazdálkodó szervezetek vehetik igénybe:
- amelyek közhiteles nyilvántartásban nem szerepelnek
- amelyeknél a választott cégforma “egyéb cégforma”, vagy nem maga a cégképviselő végzi a regisztrációt,
- együttes cégképviselet esetén a regisztrációt nem csak a saját nevében szeretné elvégezni, hanem a cégképviselő-társa helyett is.
Az űrlap kitöltése szintén online módon történik, azonban a sikeresen beküldött űrlapot ügyintéző ellenőrzi és dolgozza fel manuálisan a Cégkapu ügyintézői oldali alkalmazásában.
A cégkapu használója, azon keresztül valamely szervezet nevében tevékenységet végző, az E-ügyintézési törvényben meghatározott KASZ-szal (Kormány által biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás) rendelkező és e KASZ segítségével magát azonosító természetes személy lehet. E szerint a bejelentkezés Ügyfélkapun keresztül, tároló elemet is tartalmazó elektronikus személyigazolvánnyal (a szükséges kártyaolvasó készülék segítségével), vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítás segítségével lehetséges.
Az alábbiakban az online (cégjegyzékben nyilvántartott gazdálkodó szervezetek) regisztráció folyamata olvasható, hiszen – ahogy a fentiekben kifejtésre került – kizárólag az önálló képviseletre jogosult személy regisztrációja történik meg automatikusan, továbbá ha együttes képviselet esetén a cégképviselő a saját nevében jár el.
Regisztráció a Cégkapuba
A Cégkapu szolgáltatásra történő regisztráció az alábbi honlapon indítható el:
https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/kaulogin.html
A regisztrációhoz első sorban az azonosítási módot kell kiválasztania a cég képviselőjének az alábbiak alapján:
A belépést követően a regisztrálandó gazdálkodó szervezet típusát szükséges kiválasztani.
Ezt követően ki kell választani, hogy a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult személy végzi el a regisztrációt, majd a „Regisztráció” lehetőségre kattintva meg is történik a Cégkapu szolgáltatásra történő regisztráció.
A Cégkapu megkönnyíti a szervezetek és az elektronikus ügyintézést biztosító szervek közötti kapcsolatfelvételt, hiszen minden kézbesítésre szánt küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt, biztonságos, hiteles tárhelyre érkezik. Egyelőre a 2017. augusztus 30. napjai határidő elmulasztásának nincs szankciója, azonban mindenképpen szükséges, hogy a gazdálkodó szervezetek időben elvégezzék a regisztrációt és eleget tegyenek a jogszabályi követelményeknek, hiszen 2018. január 1. napjától kötelező lesz a Cégkapu használata, amelynek meglétét ellenőrizni is fogják.
A regisztráció folyamatáról részletes tájékoztatást olvashat az alábbi honlapon:
http://ekozig.mo.hu/sites/default/files/Cegkapu_regisztracio_alkalmazas_felhasznaloi_leiras.pdf