Nap, nap után kötünk a mindennapi életben szerződéseket vállalkozásokkal (például a boltban vásárolunk, busz, vagy vonatjegyet veszünk, más szolgáltatást veszünk igénybe). Ez önmagában nem hátrányos, sőt jobb is, hogy nem minden esetben egy-egy magánszeméllyel jön létre a jogviszony.
Vannak azonban olyan nagyobb volumenű, esetenként többszázezres, akár milliós ügyletek, amelyek esetében figyelemmel kell lenni a vállalkozásra és annak hátterére főleg úgy, hogy legtöbbször igen szűk igényérvényesítési lehetőségeink állnak fenn a cég mögött álló személyekkel szemben. Ilyen esetekben érdemes körültekintőnek lenni és rászánni az időt arra, hogy a partnerünknek utána járjunk. E tekintetben a magyarországi nyilvántartások igen sokrétű megoldást kínálnak, melyet röviden próbálunk összefoglalni:
E-cégjegyzék
Az első és legfontosabb a szerződő fél főbb adatainak megismerése és ellenőrzése. Erre szolgál a teljesen ingyenes E-cégjegyzék. Innen általánosságban megismerhetjük többek között a vállalkozás jelenlegi
- nevét;
- székhelyét;
- cégjegyzékszámát;
- adószámát;
- fióktelepeit, telephelyeit;
- bankszámláit és bankszámlavezető pénzintézetet;
- aláírásra jogosult vezető tisztségviselőit;
- céggel összefüggő végrehajtásokat;
- törzstőkéjét;
- illetve, ha jogszabály lehetővé teszi a tulajdonosait;
Az aláhúzott adatokat minden egyes esetben szükségesnek tartjuk ellenőrizni és szükség szerint helyesen szerepeltetni a szerződésben. E körben két adatot külön kiemelnénk.
Egyrészről az adószámot, hogy annak érvényes státusza legyen, hiszen ennek hiányában a cég gazdasági működése nem lehet teljes, így nem érdemes vele szerződni. A másik pedig a bankszámlaszám, hiszen a bankoknak bejelentési kötelezettsége áll fenn a bankszámlák vonatkozásában, így, ha nem a cégjegyzék szerinti bankszámla van megjelölve kezdjünk el gyanakodni! Nem ritka, hogy az ügyvezető, vagy tag, vagy rokonuk számlája kerül megjelölésre, amely nem szabályos és emellett kockázatos is.
A fentieken túl továbbá a cégjegyzék ad információt számunkra arról is, hogy az adott társaság vagy tagja ellen indult-e végrehajtási eljárás, illetve, hogy a társaság esetlegesen bejegyzés alatt („b. a.”), csődeljárás alatt („cs. a.”), felszámolás alatt („f. a.”), végelszámolás alatt („v. a.”) vagy kényszertörlés alatt („kt. a”) áll-e.
Az E- cégjegyzék célja tehát, hogy az általános adatokat megismerjük.
Cégközlöny
A másik oldal, ahol érdemes utána járni az adott vállalkozásnak az a szintén ingyenes Cégközlöny weboldal, azaz a Cégközlöny. A Cégközlöny a legaktuálisabb és minden egyes cégnek a jogi életét követi végig. Itt találhatunk először információt arról, ha esetleg egy céggel szemben kényszertörlési-, felszámolási, csőd-, vagy végelszámolási eljárás indul. Tény, hogy ezek az adatok előbb utóbb bekerülnek magába az E-cégjegyzékbe is, de például sokszor megesik, hogy mire ott megtalálhatjuk addigra mondjuk határidőt mulasztunk egy eljárásban.
A Cégközlöny célja, hogy megjelenítse az egyes cégekkel kapcsolatos hirdetményeket és adatváltozásokat. Itt teszik közzé először és itt következő nyomon legteljesebb körben, hogy a cégekkel kapcsolatban milyen változások következtek be. Érdemes tehát itt is ránézni a szerződő partnerre.
De a Cégközlöny nem csak szerződéskötéskor, hanem a teljes szerződéses jogviszony alatt fontos. Mindig javasoljuk partnereinknek, hogy kövessék nyomon és hetente ellenőrizzék az összes céges üzletfelüket. Erre nagymennyiségnél van automatizált lehetőség, de kisszámú partnernél érdemes rászánni magunknak az időt, hiszen a szerződés teljesítését befolyásolhatja, ha mondjuk elveszik az adószámát a partnernek – vagy ne essék meg, de felszámolják.
A Cégközlöny tehát gyakorlatilag a legnaprakészebb és ennek nyomon követése sok kellemetlenségtől kímélhet meg minket.
E-cég betekintési rendszer
Az előző kettő a minimálisan elvárt körültekintés álláspontunk szerint, de még mindig lehet kutakodni a partner életében, működésében és erre szolgál a pár éve kialakított és egyebekben nagyon is hasznos e-cég betekintési rendszer, amely bár regisztrációhoz kötött, de ingyenes és arra szolgál, hogy a hivatalos cégiratokba (aláírás-minta, létesítő okirat stb., legfőbb szerv döntéseit tartalmazó iratok stb.) bárki betekinthessen. Ez első látásra nem tűnik annyira fontosnak, de nézzünk két gyakorlati példát, hogy mi miért is ragaszkodunk ehhez minden esetben.
Az egyik példa az a vezető tisztségviselő aláírása, amelyet a benyújtott aláírás-minta, vagy aláírási címpéldány tanúsít. A rendszer használatával ellenőrizhetjük, hogy az aláírás egyezik-e a cégbírósághoz benyújtottal, és a cégiratok alapján ténylegesen az jogosult aláírni, aki előttünk megjelen, vagy ő volt jogosult hitelesíteni a meghatalmazást (itt jegyezzük meg, hogy az aláírási címpéldány – mely közjegyzőnél készül – eltérhet a benyújtottól és attól még az ugyanúgy hiteles, hiszen a közjegyző meggyőződött az aláíró személyéről).
A másik példa maga a létesítő okirat ismeretéből fakad. Vannak ugyanis olyan cégek, vállalkozások, ahol egy-egy szerződés megkötése a legfőbb döntéshozó szerv (pl. közgyűlés, taggyűlés stb.) határozatához van kötve. Ez általában egy több milliós szerződést jelent, amelynél a társaság elvárja, hogy annak megkötését a legfőbb döntéshozó szerv hagyja jóvá. Ennek ismerete szintén kellemetlenségektől védhet meg minket. De ide sorolható, ha a vállalkozást részben, vagy egészben meg akarjuk venni: a létesítő okiratból kiderül, hogy van-e elővásárlási joga bárkinek – ha ennek is utána járunk nem érhet meglepetés minket a későbbiekben.
Az E-cégbetekintő rendszer tehát a cég jogi életébe nyújt betekintést a nyilvános cégiratokon keresztül.
E-beszámoló
A cég jogi életét követően érdemes utána nézni a vállalkozás pénzügyi mutatóinak is, hiszen legalább megismerhetjük, hogyan prosperál és milyen értékű eszközökkel, kintlévőségekkel stb. rendelkezik. Erre szolgál a szintén nyilvános és ingyenes E-beszámoló (https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/beszamolo_kereses) ahol megtaláljuk az összes gazdasági társaság elmúlt üzleti éveire vonatkozó beszámolót, mérleget és kapcsolódó okiratot.
Jelen honlap vonatkozásában röviden két dologra térnénk ki. Egyrészről azt mindig kezeljük fenntartással, ha a tárgyév június 30. napját követően az adott cégnek nem látjuk a tárgyévet megelőző évi, vagy még korábbi beszámolóit, mivel akkor kérdéses a megfelelő pénzügyi működés! Másrészről – az előbbiek kapcsán – fontos kiemelni, hogy a tárgyévi beszámolót nem tartalmazza, hiszen az még épp folyamatban van, így a tényleges állapot nem ismerhető meg. Ugyanakkor a múltbéli adatok is sok mindent elmondanak.
NAV nullás igazolás
Ez már tényleg a non plus ultra, ha utána akarunk járni egy cégnek: a NAV nullás igazolás igazolás lehetőséget biztosít számunkra, hogy legalább arról meggyőződhessünk, hogy adóhatóság felé nem áll fenn tartozása a cégnek. Nagyvolumenű szerződéseknél feltétlen ajánljuk bekérni a partnertől, hiszen beszerzésére a partner jogosult alapvetően.
Opten
Mellőzve minden marketinget, de ha sok partnerünk van érdemes rendelkezni Opten hozzáféréssel. Irodánk csak ajánlani tudja, hiszen amellett, hogy az előzőekben rögzített információkat is tartalmazza (a NAV 0-s igazoláson kívül), de jól összegzi őket és további fontos többletinformációkat tartalmaz. Így többek között relevánsnak tartjuk például
- a cégtörténetet, amely a cég jogi múltjába enged betekintést (vagyis minden olyan információt tartalmaz, amely korábban a cégjegyzékben szerepelt);
- vagy a kapcsolati hálót, amely megmutatja a céggel érintett személyek más vállalkozásokhoz való korábbi és jelenlegi kötődését (amely nem egyszer segített megakadályozni, hogy az ügyfél olyan személlyel szerződjön, akinek több tucat cége került már elsüllyesztésre).
Az Opten tehát egy komplex rendszer. Irodánk folyamatosan használja és kamatoztatja az ügyfelei részére, így csak ajánlani tudjuk.
AZ ÜGYVÉD
Ha azonban a fentieknél is alaposabbak akarunk lenni érdemes leülni a jogi képviselőnkkel, aki a sok éves tapasztalatával és gyakorlatával nagyban tudja segíteni egy-egy partner megítélését, hiszen nap, mint nap után találkozik cégügyekkel, gazdasági oldalú megközelítésekkel, amely segíthet felmérni az adott vállalkozás jogi és gazdasági állapotát.
Ezért, ha a fentiek nyomán sem vagyunk meggyőződve arról, hogy megfelelő információkkal rendelkezünk keressük fel jogi képviselőnket.