Kiváltképp Budapesten, de több nagyobb településen is az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a mobil applikáció segítségével könnyen elérhető, pénztárcabarát és környezetkímélő elektromos rollerek. Sokan különösen a reggeli és délutáni órákban a forgalmi dugók elkerülése céljából veszik igénybe a szolgáltatást, de éjszaka, illetve hajnalban is jelentős számú e-rollerező figyelhető meg a belvárosi utcákban, hiszen ezáltal sokkal gyorsabb eljutni egyik pontból a másikba, mint a csökkentett járatszámban közlekedő éjszakai tömegközlekedési eszközökkel. Ezen felül a taxi szolgáltatáshoz képest ez egy jóval költséghatékonyabb lehetőség.
Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy amennyiben valaki úgy használja az elektromos rollert, hogy azt megelőzően – akár órákkal korábban és csekély mennyiségben is, de – alkoholt fogyasztott és szervezetében az még jelen van, tekintettel a Magyarországon érvényben lévő zéró toleranciára, akár súlyos büntetést – pénzbírság és/vagy jogosítvány elvétele – is kaphat egy alkoholszondával történő ellenőrzés során – gyakorlatilag indokolatlanul.
Az elektromos rollerek ittas vezetését illetően joghézag figyelhető meg hazánkban, mivel egyfelől jelenleg az elektromos rollerek használatát és a közlekedésben elfoglalt helyét, továbbá ittasan történő vezetését érintően nincs egyetlen hatályos magyar jogszabály sem, ekként az e-roller jogi besorolása is kérdéses, másfelől pedig nincs kialakult és következetes bírói gyakorlat.
Több ellenőrzés során az eljáró hatóság arra hivatkozással büntette meg az ittasan rollerezőt, hogy a jelenlegi szabályozatlanság miatt a saját hatáskörükben jogosultak eldönteni azt, hogy milyen járműnek minősítik az elektromos rollert, és hogy ittasan történő vezetése esetén milyen büntetést szabnak ki. Ezen pénzbírságok mértéke akár 100.000,- Ft is lehet, annak ellenére, hogy a legtöbb ittasan rollerezőnek erről tudomása sem volt az ellenőrzést megelőzően – továbbá sok esetben a jogosítványt is azonnal elveszik.
Jelen cikkünkben arra törekszünk rávilágítani, hogy álláspontunk szerint milyen szempontokat érdemes megvizsgálni a kérdés kapcsán, illetve, hogy miért jár el jogsértő módon a hatóság, amikori egy szondáztatás során elveszi a rollerező vezetői engedélyét és/vagy pénzbírságot szab ki.
Nem minősíthető járműnek
Elsősorban érdekességként megjegyezzük, hogy az elektromos roller, mint közlekedési eszköz nincs definiálva jogszabályi szinten; a magyar közlekedési szabályokat tartalmazó KRESZ fogalomtára nem terjed ki rá. Figyelemmel azonban arra, hogy Magyarország EU tagállam, így kötelezően alkalmazandó a 168/2013/EU rendelet, amely előírja, hogy csak az minősül járműnek, amelynek ülése van.
Tekintettel arra, hogy a legtöbb rollernek nincs ülése, az EU-s szabály miatt nem is minősül járműnek, mindebből pedig az következik, hogy egy nem jármű alkoholos befolyásoltság alatt történő vezetése, amelyhez valójában jogosítvány és bukósisak viselése nem szükséges, nem eredményezheti azt, hogy az „elkövető” jogosítványa visszavonásra, vezetési jogosultsága pedig szünetelésre kerüljön.
Ha járműnek minősítjük
Amennyiben feltételezzük, hogy az elektromos roller az EU szabályozás ellenére jármű, úgy azt a KRESZ függelékének valamely más, tulajdonságaiban a hozzá legközelebb eső járműkategóriája alá célszerű venni és feltételezni, hogy az ilyen járművekre vonatkozó közlekedési szabályokat tekintjük az e-rollerezőkre kötelező érvényűnek. A jogirodalom szerint az elektromos rollerhez a kerékpár és a két kerekű segédmotoros kerékpár áll a legközelebb.
Az elbírálás szempontjából fontos eldönteni azt, hogy az elektromos roller melyikkel mutat nagyobb hasonlóságot, hiszen:
- ha kerékpár fogalma alá soroljuk be, akkor a kerékpárokra irányadó szabályok alapján a vezetése nem vezetői engedélyhez kötött, és bukósisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/óra feletti sebességgel kerékpározunk, míg
- ha a két kerekű segédmotoros kerékpárnak tekintjük, úgy a használata vezetői engedélyhez kötött, és kötelező a bukósisak viselése.
Miért nem lehet segédmotoros kerékpár?
Úgy gondoljuk, hogy az e-roller a kerékpárral nagyobb hasonlóságot mutat, azonban egy nem kötelező érvényű, 2019. november 21. napján kiadott belügyminisztériumi állásfoglalás szerint segédmotoros kerékpárnak kell tekinteni:
A témában ez az egy állásfoglalás született, amely mindösszesen két mondatból áll: „az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A Rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni.”
Fel kívánjuk hívni azonban a figyelmet arra, hogy ez az állásfoglalás pusztán egy individum, jogforrásként nem alkalmazható – kiváltképp büntetőjogi felelősségre vonás vonatkozásában. Ezen értelmezés egyrészről túlzottan megszorító, másrészről nem is elvárható ennek ismerete, mivel az állásfoglalás nem egy kötelezően alkalmazandó szabály, megsértése nem vonhat hátrányos jogkövetkezményeket maga után, így nem bírhat relevanciával; továbbá az is megfigyelhető, hogy az e-rollereket üzemeltető társaság sem hívta fel külön a használóinak a figyelmét arra, hogy az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak minősül, ezért használata járművezetői engedélyhez és bukósisak viseléséhez kötött.
Az elektromos roller azért sem tekinthető véleményünk szerint segédmotoros kerékpárnak mert már a maximális sebességét illetően is látható, hogy:
- míg a segédmotoros kerékpár törvényi definíciója szerint a legnagyobb tervezett sebessége 25 km/h-nál nagyobb, de 45 km/h-nál kisebb, addig
- az elektromos roller maximum 25km/óra sebességgel tud haladni, e feletti sebességen vezetni műszakilag képtelenség.
Kerékpárként történő minősítés
Álláspontunk szerint az elektromos roller nagyobb hasonlóságot mutat a kerékpárral mivel, az elektromos roller a kerékpár műszaki adottságaitól, rendeltetésétől, használatától lényegesen nem tér el, hiszen a KRESZ alapján kerékpárnak minősül az a jármú is, amely 300W-ot meg nem haladó teljesítményű elektromos motorral van felszerelve.
Ez hasonlóságot mutat az e-rollerrel, tekintettel arra, hogy a Lime honlapján található leírás alapján az e-rollereik 250W-ot meg nem haladó teljesítményű elektromos motorral vannak felszerelve.
Kiemelendő továbbá az is, hogy míg az elektromos rollerrel, akárcsak a kerékpárral a bizonyos esetekben járdán és a kerékpár sávban is lehet haladni, addig ugyanez nem valósítható meg egy segédmotoros kerékpárral.
Büntethetőség:
Amennyiben a kerékpárra irányadó szabályokat alkalmazzuk az elektromos rollerekre, úgy fontos fontosnak tartjuk kiemelni a 156/2009. (VII. 29.) Kormányrendeletet, amely kizárja a bírsággal érintett cselekmények köréből a kerékpárral elkövetett ittas vezetést.
Egy friss kúriai döntés alapján pedig – amely elektromos kerékpár vonatkozásában született – a Kúria kimondta, hogy mivel az, mint járműfajta nem szerepel az engedélyköteles járművek között, ezért annak vezetéséhez vezetői engedély sem szükséges, ennélfogva a járművezetéstől eltiltás egyéb törvényi feltételeinek fennállása esetén sem kerülhet sor az ilyen járművek vezetésétől való eltiltásra.
Összefoglalva:
Az alábbi, általunk készített táblázat is jól szemlélteti, hogy az elektromos rollernek a segédmotoros kerékpárnak minősítése több szempontból kifolyólag is megcáfolható és a kerékpárral nagyobb hasonlóságot mutat.
segédmotoros kerékpár | e-roller | kerékpár |
jogosítvány kötelező | jogosítvány nem kötelező | jogosítvány nem kötelező |
kell bukósisak | nem kell bukósisak | nem kell bukósisak |
mehet az úton | nem mehet az úton | mehet az úton |
nem mehet a kerékpár sávban és a járdán is | mehet a kerékpár sávban és a járdán is | mehet a kerékpár sávban és bizonyos esetekben a járdán is |
legnagyobb sebessége meghaladja a 25 km/h-t | legnagyobb sebessége 25 km/h, ezt nem tudja meghaladni | a bicikliző fizikuma nagyban befolyásolja, akár jóval meg is haladhatja a 25 km/h-t, míg másnál a támaszul szolgál |
elektromos meghajtású, a névleges teljesítménye 300W és 4 kW közé esik | LIME típusúleírás alapján 250W-ot meg nem haladó teljesítményű elektromos motorral van felszerelve | emberi meghajtás vagy KRESZ alapján kerékpárnak minősül az a jármú is, amely 300W-ot meg nem haladó teljesítményű elektromos motorral van felszerelve |
ittas vezetése büntetendő | nincs kialakult gyakorlat | ittas vezetése nem büntetendő |
Összefoglalva a fentiekben részletezetteket jól látható, hogy jogszabály és kialakult gyakorlat hiányában előre nem látható, hogy ittas vezetés esetén milyen büntetésre számíthatunk és habár a szabályozására egyeztetés tudomásunk szerint már folyamatban van, arról még nincs információ, hogy az ténylegesen mikorra is várható.
A fentiek ismeretében mindenképpen javasoljuk, hogy amennyiben ivott, úgy törekedjen elkerülni az e-rollerek használatát, hiszen egy jogosítvány elvétele és/vagy pénzbírság megfizetése sokunk életét jelentősen megnehezíti, azonban amennyiben már bekövetkezett a baj és Öntől elektromos roller ittas vezetése miatt elvették a jogosítványát, úgy célszerű e jogterületen jártas tapasztalt ügyvéd közreműködését kérni, aki szakszerű tanácsokkal tud utat mutatni az eljárás útvesztőiben és megfelelő jogi védekezéssel akár lényegesen enyhébb büntetést érhet el, amely akár a vezetői engedély azonnali visszaadását is eredményezheti.
Irodánk ittas járművezetés elkövetése esetén is vállalja a jogi képviselet teljes ellátását, az erről szóló cikkünket ide kattintva érheti el.