Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy amennyiben valaki úgy használja az elektromos rollert, hogy azt megelőzően – akár órákkal korábban és csekély mennyiségben is, de – alkoholt fogyasztott és szervezetében az még jelen van akár súlyos büntetést – pénzbírság és/vagy jogosítvány elvétele – is kaphat egy alkoholszondával történő ellenőrzés során.
Az elektromos roller használatát illetően azonban további szabályozás lépett életbe 2024. július 16-án.
Bővült ugyanis azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009.évi LXII. törvény új rendelkezései szerint az egyes mikromobilitási eszközökre is kiterjed a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) attól függően, hogy mekkora a nettó tömege és tervezési sebessége.
A 25 kg-t meg nem haladó saját tömegű gépjárművek esetén, ha:
- nem haladja meg a 25 km/h tervezési sebessége – nem kell kgfb
- meghaladja a 25 km/h tervezési sebessége – kell kgfb
A 25 kg-t meghaladó saját tömegű gépjárművek esetén, ha:
- nem haladja meg a 14 km/h tervezési sebessége – nem kell kgfb
- meghaladja a 14 km/h tervezési sebessége – kell kgfb
Minden üzembentartó saját felelőssége, hogy ellenőrizze gépjárműve nettó tömegét, illetve tervezési sebességét és az alapján amennyiben szükséges, kössön megfelelő felelősségbiztosítást. A jogszabály szerint az érintetteknek július 16-tól kell rendelkezniük érvényes kgfb-vel.
A Kgfb. tv. szerint olyan gépjármű esetében, amit nem vettek hatósági nyilvántartásba, tehát nincs rendszáma, mindenkori használó is üzemben tartónak minősül. Ez azért nagyon fontos, mert így a használónak a használat előtt meg kell győződnie arról, hogy a járműnek kell-e, illetve van-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása! Ha nincs és kell, akkor kötnie kell rá mielőtt használni szeretné. Fontos tehát, hogy amennyiben a használó csupán bérli az e-rollert, akkor is köteles meggyőződnie arról, hogy az adott járműre kötöttek-e kgfb-t.
A kötelező felelősségbiztosítástól függetlenül a büntető törvénykönyv az ittas járművezetés körében változatlan, a KRESZ nem változott az elektromos rollerekre kiterjedően, tehát továbbra is büntetendő az e-roller ittas vezetése függetlenül attól, hogy a KRESZ továbbra sem nevesíti a jármű definíciója alatt az elektromos rollert.
Ugyanakkor a korábbi bírósági döntésekkel szemben (melyek nem voltak egységesek, egyes esetben felmentették a vádlottat arra hivatkozással, hogy a jogszabály nem egyértelmű, egyes esetekben eltiltást kapott a vádlott és pénzbírságot) született egy kúriai döntés, melyet követően a bírói gyakorlat egységesnek mutatkozik. A kúriai döntés értelmében amennyiben az elektromos rollert használó személy a gép meghajtással közlekedik, úgy a gépi járművet ittasan használó személy felelősségre vonható. Ugyanakkor a vád bizonyítása az ügyészt terheli, előfordult olyan eset, ahol a vádlott azt állította, hogy csak a lábával hajtotta a rollert és az ügyész nem tudta az ellenkezőjét alátámasztani.
Véleményünk szerint továbbra is rendkívül fontos lenne a KRESZ szintjén szabályozni az e-rollereket és kategorizálni, hogy ne a Kúria döntésén alapuljanak a döntések.
A jogi felelősség és a kár megtérítése tekintetében azonban változtathat a kötelező biztosítás. A kgfb ugyanúgy fog működni rollerrel okozott károk esetén, mintha személygépjárművel történne a károkozás.