Az Európai Unió 261/2004/EK számú rendelete (továbbiakban: „Rendelet”) szabályozza a légiutasok jogait repülőgépjáratok törlése, késése, illetve egyéb utas részére okozott kellemetlenség esetén.
Először is az tűnhet fel a részünkre, hogy nem „magyar” törvény vagy rendelet szabályozza a kérdést, hanem közvetlen EU rendelet. Az EU rendelet specialitása, hogy minden tagállamban teljes egészében és kötelezően alkalmazandó, külön implementálás (tagállami jogszabályok közé történő átültetés) nélkül.
Milyen légitársaság, repülőtér esetén alkalmazható:
Mindenekelőtt rögzítenünk kell, hogy a Rendeletben szabályozott jogok gyakorlására az utasoknak csak abban az esetben van lehetőségük, ha az érintett légijárat:
- Tagállam területén megtalálható repülőtérről indul vagy
- Tagállam területén megtalálható repülőtérre érkezik (és az érintett légijárat üzemeltetője közösségi légifuvarozó).
A fentiek alapján egyértelműen megállapítható, hogy az utasok jogai függetlenek attól, hogy milyen honosságú légitársasággal repültek, vagy terveztek repülni.
A Járattörlés:
A legkellemetlenebb eset, ha a megszervezett utazásunk alapját képező járatot a légitársaság törli. Ez mindenekelőtt a már lefoglalt és nem módosítható / lemondható szállások vonatkozásában okozhat nekünk különös kellemetlenséget, ha a törölt járat helyett nem találunk más megfelelő alternatívát.
A Rendelet rögzíti részünkre, hogy a légitársaság az alábbi esetekben mentesülhet a kártalanítási összeg megfizetése alól, ha igazolja, hogy:
- A járat törléséről a menetrend szerinti indulási időpontot megelőző legalább 2 héttel tájékoztatták az utasokat; vagy
- A járat törléséről menetrend szerinti indulási időpontot megelőző 7 napon túl, de 2 héten belül tájékoztatták az utasokat, ám átfoglalást ajánlanak a légiutas részére azzal, hogy az eredeti menetrendi időponthoz képest legfeljebb 2 órával korábban induljanak és legfeljebb 4 órás késéssel érjék el az úticéljukat; vagy
- A járat törléséről menetrend szerinti indulási időpontot megelőző 7 napon belül tájékoztatták az utasokat, de átfoglalást biztosítanak azzal, hogy az eredeti érkezési időponthoz képest legfeljebb 1 órával korábban induljanak és legfeljebb 2 órás késéssel érjék el az úticéljukat.
A rendelet aszerint különíti el a kártalanítási összegeket, hogy a légiutas által foglalt út milyen távolságra vonatkozik. Így főszabály szerint három különböző kártalanítási összeget különböztetünk meg:
- 250 EUR minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőút;
- 400 EUR minden 1500 kilométer és 3500 kilométer közötti repülőút;
- 600 EUR minden az előző pontba nem tartozó repülőút.
A rendelet lehetővé teszi a légitársaságok számára, hogy a fenti összegeket legfeljebb 50 százalékkal csökkenthessék. Ehhez a légitársaságnak alternatív járatot kell felajánlania azzal, hogy az eredeti menetrendhez képest, az új járat legfeljebb
- két órával későbbi 1500 kilométernél rövidebb út esetén;
- három órával későbbi 1500 kilométer és 3500 kilométer közötti repülőút esetén;
- négy órával későbbi minden az előző pontokba nem tartozó repülőút esetén.
Ellátáshoz való jog:
Az előbbieket túlmenően a légiutasokat ellátás, illetve ellátáshoz való „támogatás” illeti meg, ami szerint a várakozási idővel ésszerű arányban étkezésre és frissítőkre tarthatnak igényt. Ezt a légitársaságok többnyire étkezési jeggyel biztosítják az utasok részére, amely a reptér területén megtalálható éttermek elfogadnak.
Abban az esetben, ha egy vagy több éjszakás érintett országban történő kényszerű tartózkodás szükséges, úgy szállodai elhelyezést is köteles a légitársaság biztosítani.
Az ellátáshoz való jognak – amit a Rendelet a 9. cikkben szabályoz – nincsen maximuma a kártalanítási összeggel ellentétben, a Rendelet kizárólag az ésszerű és arányos szavakat használja a megfogalmazáskor.
Ha a légitársaság elzárkózna az előbbiek felajánlásától és saját költségén vagyunk kénytelene igénybe venni a szállását, étkezését, akkor javasoljuk, hogy a bizonylatokat, számlákat minden esetben tegye el, hiszen annak ellenértéke később – ésszerű és arányos keretek között – követelhető a légitársaságtól.
Fontos megjegyeznünk, hogy az előbbieket a légitársaságoknak díjmentesen kell az utasok részére biztosítaniuk, mindemellett nem csak járat törlés, hanem járat késés miatt is igényelhetjük ezen ellátásokat.
Késés:
A járat(ok) törléséhez hasonlóan járat késés esetén is sávosan vagyunk kártalanítási összegre jogosultak, amely az – szintén távolság függvényében – alábbiak szerint alakul:
- 250 EUR, ha legalább két órát késik a repülőjárat legfeljebb 1500 kilométeres távon belül;
- 400 EUR, ha legalább három órát késik a repülőjárat 1500 kilométer és 3500 kilométeres távon belül;
- 600 EUR, ha legalább négy órát késik, minden az előző két pontba nem sorolható egyéb út esetén.
Továbbá köteles felajánlani étel, illetve ital ellátást és egyszeri díjmentes telefonhívást az utasok részére.
Ha az új indulási időpont az eredeti indulást követő napra esik, akkor a fentieken túlmenően köteles szállást és a szállás-repülőtér közötti útvonal közötti retúr utazást is biztosítani az utasok részére.
Valamint, ha a késés előreláthatólag legalább öt óra, akkor a légitársaság a vételárat köteles visszatéríteni 7 napon belül vagy az átfoglalásban köteles segítséget biztosítani az utasok részére a végső célállomáshoz legkorábbi vagy eggyel későbbi időpontban.
Milyen egyéb esetekben mentesülhet a légitársaság a kártalanítás megfizetésétől?
A rendelet nem példálózó felsorolást ad meg részünkre, hanem akként fogalmaz, hogy: a légifuvarozó nem köteles kártérítést fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.
Véleményünk szerint az alábbi esetek felelnek, illetve felelnének meg az előbbi kritériumnak:
- rossz időjárás
- terrorcselekmény
- madárrajjal való ütközés
- sztrájk
- bombariadó
- háborús helyzet
Kiemeljük, hogy ebben az esetben is köteles a légitársaság az utasok ellátáshoz való jogát díjmentesen biztosítani (étkezés, szállás, szállítás).
Hogyan tudom a jogaimat érvényesíteni:
Utazás során felmerült probléma esetén hazaérkezés után tehető panasz a légitársaságnál (uniós nyomtatvány használatával). Ennek eredménytelensége esetén pedig az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk. Természetesen a jogainak érvényesítése során Ügyvédi Irodánk tevékeny közreműködését is igénybe veheti.