Az ügyvéd, ügyvédi iroda és az európai közösségi jogász (továbbiakban együtt: ügyvéd) a megbízás teljesítéseként, ahhoz kapcsolódó eljárási cselekmények költségének teljesítésére vagy a megbízáshoz kapcsolódóan megőrzésre pénzt, készpénz-helyettesítő fizetési eszközt, utalványt, értékpapírt vagy más okiratot vehet át, őrizhet és kezelhet letétként. Az ügyvédi letét kezelésének szabályait a 7/2018. (III.26.) MÜK (Magyar Ügyvédi Kamara) szabályzat rögzíti.
Ügyvédi letét típusai
Az ügyvédek alapvetően három letétet jogosultak kezelni a letét tárgya szerint: teljesítési, költség és őrzési letétet. A letét átadására vonatkozóan írásbeli letéti szerződésben rendezik a felek a letét átadásának és visszaadásának feltételeit. Az egyes letétekre vonatkozóan külön pontokba szedtük azok jellemzőit.
Teljesítési letét
Teljesítési letétnek nevezzük azt a letéti típust, amely alapján az ügyvéd azt ügyvédi letétbe azzal a rendeltetéssel veszi át, hogy a letétet a letét átvételére jogosult részére a letéti szerződés szerint fizesse ki vagy adja át, illetve amennyiben bizonyos feltételek bekövetkeznek vagy azok elmaradnak a letevőnek (aki adta a letétet) adja vagy fizesse vissza.
Költség letéti szerződés
Költségletétként az ügyvéd a megbízáshoz kapcsolódó eljárási cselekmények költségének fedezeteként és azok teljesítésére szolgáló letétet fogadhat el közvetlen meghatározott rendeltetés szerinti célra. A letét célja többek között a perben felmerült díjak, illetékek, perköltség előlegezése, megfizetése.
A költségletét tárgya csak pénz lehet, a letét megszűnésével az ügyvédet elszámolási kötelezettség terheli.
Őrzési letét
Őrzési letétként az ügyvéd a megbízáshoz kapcsolódóan megőrzésre szolgáltatott letétet azzal a rendeltetéssel fogadhat el, hogy azt a letéti szerződés rendelkezései szerint a letevőnek adja vissza, tehát kvázi csak meghatározott ideig köteles a letét megőrzésére. Az ügyvéd igazolást állít ki az őrzési letétbe helyezés tényéről, a letét időtartamáról és annak céljáról. Az igazolásnak tartalmaznia kell, hogy a letevőt megilleti a letétnek határidő lejárta előtti visszavételének joga, vagy azt, hogy a letevő a letét lejárat előtti visszavételének jogáról lemondott.
Ügyvéd feladatai letétkezelés esetén
Az ügyvéd köteles a letéti szerződés megkötését követően az ügyvédi letét kezeléséről nyilvántartást vezetni. E kötelezettségének a területi kamarák által működtetett elektronikus letéti nyilvántartásban való rögzítésével eleget tesz.
Pénzletétet készpénzben vagy elkülönített ügyvédi letéti számlájára vagy alszámlájára történő befizetéssel vagy átutalással veheti át. Tehát amennyiben pénzletétet nem készpénzben fogad el az ügyvéd, úgy köteles a külön letéti számla nyitására, amely letét feletti rendelkezésre csak a letevő utasítása szerint jogosult.
A letéti szerződés tartalmazza a MÜK szabályzat és az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény is előírt formai követelményeket. A teljesítési és költség letét kezelésére irányuló szerződés tartalmi elemeit a letétkezelő ügyvéd által ellenjegyzett olyan szerződés is (például adásvételi szerződés) tartalmazhatja, amelyben a letevő és az a személy, akinek a letett dolgot ki kell adni, egyaránt szerződő fél.
Az ügyvéd a letétet a letéti szerződés feltételei szerint, biztonságosan, a jogosulatlan hozzáférést megakadályozó módon köteles őrizni.
Az ügyvéd a letétet a letét céljától eltérően nem használhatja, azt nem hasznosíthatja, továbbá azt más személy birtokába vagy őrizetébe e törvény eltérő rendelkezése hiányában nem adhatja.
Ha a felek eltérően nem állapodnak meg, a letevő jogosult a letét utáni kamatra, a letétkezelés költségei pedig az ügyvédet terhelik.
Ingatlan vételekor felmerülő ügyvédi letétkezelés
Az ingatlanvásárlás során, amennyiben a teljes vételár nem kerül kifizetésre a szerződéskötéssel egy időben, hanem ütemezetten részletekben történik, gyakran előfordul, hogy az eladó az adásvételi szerződés aláírásakor egyidejűleg külön dokumentumban adja meg a tulajdonjog bejegyzési engedélyét. A vevő ezt nem kapja meg a szerződéskötéskor, hanem az eljáró ügyvéd veszi letétbe és a felek által meghatározott letéti rendelkezések szerint kezeli, illetve adja ki.
A letétből történő kiadás feltétele a teljes vételár megfizetése az eladó részére és ennek igazolása az eljáró ügyvéd részére. Ha az eljáró ügyvéd részére igazolt a vételár megfizetése, amikor a vevő teljesíti a fizetést, az eladó értesíti az ügyvédet, aki ekkor kiadja a vevőnek a bejegyzési engedélyt, vagy közvetlenül benyújtja azt a földhivatalba.
Ez előnyös mind az eladó, mind a vevő számára, mivel biztosítja azt, hogy az eladó addig marad az ingatlan tulajdonosa, amíg a vételár maradéktalanul megfizetésre kerül a részére, vevő pedig biztos lehet abban, hogy miután megfizette a vételárat, megszerzi az ingatlan tulajdonjogát. Ha az eladó valamilyen oknál fogva nem igazolja a vételár megfizetését az ügyvédnek, a vevő hasonlóan megteheti ezt átvételi elismervények vagy banki igazolások bemutatásával.
Forduljon hozzánk adásvétel esetén
Forduljon az Újváry Zsolt Ügyvédi Irodához bizalommal ingatlan adásvétel esetén! Mindemellett egyéb jogi ügyekben is állunk rendelkezésére!