„A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét” – ezzel a kacifántos mondattal tette hivatalossá a rendőrség, hogy 2023. május 1. napjától nincs ráhagyás a traffipaxok által mért sebességre. Ez magyarul annyit jelent, hogy akkor is megbüntethetnek, ha 50-es táblánál 51 km/órás sebességgel haladunk.
A mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény alapján a hitelesített mérőeszközt az ellenkező bizonyításáig úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Ehhez képest, az eddigi szokás megadott egy hibahatárt a traffipaxoknál, amelynek mértéke 100 km/órás sebességig 3 km/ óra volt, efelett pedig 3 százalékos eltérés volt megengedett.
Ezen a szokásjogon változtatott most a rendőrség, amely alapján akár 1km/órás sebességtúllépés esetén is megbüntethetnek minket. Ez azért problémás, mert rengeteg – főként régebbi – gépjármű sebességjelzője pontatlan adatot mutat, amely alapján előfordulhat, hogy mi azt hisszük, hogy 50 km/órával megyünk, viszont a valóságban ez lehet akár 53-54-55 km/óra is. Tapasztalataink szerint azonban emiatt nem kell aggódni, hiszen a legtöbb gépjármű sebességmérő berendezése valójában 3-5 km/órával többet mutat a valóságosnál.
Magyarországon a gyorshajtást kétféle módon, helyszíni vagy közigazgatási bírsággal szankcionálják. Előbbit általában a kisebb sebességhatár átlépésnél alkalmazzák, amikor – főként városon belül – megállításos sebesség-ellenőrzést végeznek. Nagyobb mértékű gyorshajtások esetén közigazgatási bírságot szabnak ki az objektív felelősség alapján, tehát attól függetlenül, hogy ki vezette éppen a járművet, az autó üzembentartója lesz a felelős. (üzembentartói felelősség)
A helyszíni (megállításos) bírságnál az alábbiakra számíthatunk az intézkedő rendőrtől:
Ha gyorshajtásért megállít a rendőr, akkor egyértelmű, hogy ki volt a sofőr, a felelősség alól így nem lehet kibújni! Az intézkedő rendőr ilyen esetben a „bemérést” követően közvetlenül állíthat meg, és a kihágás, vagyis a sebességtúllépés súlyosságához igazodóan, saját hatáskörében határozhatja meg a büntetés mértékét, 5 és 70 ezer forint között. Ebben az esetben nagy mértékben az intézkedő rendőr belátására vagyunk „bízva.”
Fontos kiemelnünk, hogy az utóbbi bírságoláson a rendőrség nem változatott, így továbbra is fennáll a lehetőség a gyorshajtás „megúszására”, hiszen 100 km/óra alatt plusz 15km/óráig, 100 km/óra felett pedig 20 km/óráig NEM az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség.
Összefoglalva a fentiek alapján megállapítható, hogy a minimális, akár 1 km/órás sebességtúllépést csak akkor jár büntetés, ha megállít a rendőr. Abban az esetben, ha nem állít meg marad az a szabály, hogy bizonyos mértékű sebességtúllépésig nem kell számítanunk bírságra.
Tapasztalataink szerint a magyar rendőrség körében nem túl népszerű az úgynevezett „megállításos” bírságolás, így az esetek döntő többségében a május 01. napján bekövetkezett változások nem lesznek jelentős hatással a közlekedési „életünkre”.
Természetesen ezzel senkit sem akarunk arra buzdítani, hogy NE tartsa be a sebességhatárokat!