Hogyan történtek az MBH Banki csalások?
Az elmúlt hetekben több száz MBH Bank ügyfél – köztük magánszemély, egyesület és cég – vált banki csalások áldozatává. A támadók kifinomult adathalász módszerekkel szerezték meg az áldozatok belépési adatait. Az ügyfelek rendszerint egy, a bank hivatalos oldalához megszólalásig hasonlító weboldalon adták meg bejelentkezési adataikat, azt gondolva, hogy a bank eredeti oldalán járnak. Ezáltal a csalók nem csupán az ügyfelek belépési adatait, hanem a kétfaktoros hitelesítéshez szükséges kódokat is megszerezték, lehetővé téve számukra, hogy egy új eszközön telepítsék és aktiválják az MBH mobilbanki alkalmazását (MBH Bank App).
Az ilyen típusú csalások gyakran jelentős összegű károkat okoznak az áldozatok számára. Az érintettek rendszerint úgy érzik, hogy kellő körültekintéssel jártak el, mégis átverték őket. A bank az eseteket rendre úgy értelmezi, hogy az ügyfelek figyelmetlensége vagy súlyos gondatlansága miatt történhettek meg a csalások, miközben sok áldozat szerint a bank biztonsági intézkedései sem voltak megfelelőek a csalások megakadályozására.
Miért tudnak a csalók szabadon rendelkezni a bankszámlákkal?
Miután a csalók megszerezték az ügyfél hitelesítési adatait, teljes hozzáférést nyernek a bankszámlához, amelyet már korlátozás nélkül tudnak kezelni. Ezzel a hozzáféréssel képesek különféle limiteket módosítani, valamint a számlákon lévő pénzt bármilyen összeghatárig átutalni. Az utalásokat gyakran több részletben és több bankszámlán keresztül bonyolítják le, hogy megnehezítsék a csalás felderítését.
Ezek az ügyfelek gyakran arról számolnak be, hogy csak későn értesültek a banki tranzakciókról, amikor a számlájukon már jelentős összegek hiányoztak. Az áldozatok úgy vélik, a bank nem járt el megfelelően, hiszen egy ilyen gyanús aktivitásnál azonnali értesítést és intézkedést vártak volna el a pénzintézettől.
A bank felelősségére vonatkozó kérdések
Az MBH Bank az esetek többségében azzal utasítja el a károsultak panaszait, hogy az ügyfelek saját súlyos gondatlanságuk miatt váltak áldozattá, így nem jogosultak kártérítésre. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonban az utóbbi időszakban egyértelmű álláspontot fogalmazott meg, miszerint elfogadhatatlan, hogy a károknak több mint 90%-át jelenleg az ügyfelek viselik. Az MNB ezért egy „öt csapás” intézkedéssorozatot jelentett be, amely többek között központi tranzakciófigyelő rendszer bevezetését, jogszabályi változtatásokat, valamint célzott banki vizsgálatokat tartalmaz, hogy a bankok nagyobb felelősséget vállaljanak a csalások megelőzésében és kezelésében.
Az MNB álláspontja szerint a bankoknak nagyobb érdekeltséget kell vállalniuk abban, hogy megakadályozzák az ilyen eseteket, mivel a jelenlegi gyakorlat, ahol az ügyfelek viselik a károk jelentős részét, tarthatatlan. A jegybank arra törekszik, hogy jogszabályi módosítások révén egyértelműbbé tegye a bankok felelősségét és erősebb védelmet nyújtson az ügyfelek számára.
Fontos kúriai döntés mutatja az utat
A Kúria nemrég közzétett, PFv.I.20.685/2024. számú határozata egy olyan ügyet vizsgált, ahol a fogyasztó egy online apróhirdetési portálon kívánt terméket eladni, de a potenciális vevő egy, a bank felületéhez megtévesztően hasonló adathalász oldalra irányította, ahol a fogyasztó személyes hitelesítési adatait adta meg. Emiatt a bank az ügyfél tudta nélkül jelentős összeget utalt át egy idegen bankszámlára.
A fogyasztó először a békéltető testülethez fordult, amely ajánlásában felszólította a bankot a jogosulatlan tranzakció összegének megtérítésére. A bank azonban pert indított, amelyben a másodfokú bíróság úgy ítélte meg, hogy a fogyasztó súlyosan gondatlan magatartást tanúsított, és emiatt a bank mentesült a fizetési kötelezettség alól.
A Kúria azonban hatályon kívül helyezte ezt az ítéletet, hangsúlyozva, hogy a súlyos gondatlanságot nem általános szabályszegésként, hanem az adott ügyfél tudattartalma alapján kell értékelni. A Kúria rámutatott, hogy vizsgálni kell, a fogyasztó ténylegesen számolhatott-e a kár bekövetkezésével, és megállapította, hogy ebben az ügyben a fogyasztó nem tanúsított olyan súlyos gondatlanságot, amely alapján a bank mentesülhetett volna a kártérítés alól. Ezért helybenhagyta az elsőfokú ítéletet, amely elutasította a bank keresetét.
Ez a döntés azért fontos, mert tisztázza, hogy a bank nem háríthatja automatikusan az ügyfélre a felelősséget. Ugyanakkor minden ügy egyedi körülményeinek alapos vizsgálata elengedhetetlen, nincs garancia az automatikus sikerre, de bizonyos esetekben érdemes a jogi utat választani a kár megtérítésének érdekében.
Vegye fel velünk a kapcsolatot
Amennyiben Ön is érintettje az MBH-s csalásoknak, érdemes azonnal jogi szakértőhöz fordulnia. Egy tapasztalt jogász segíthet annak felmérésében, hogy a bankkal szemben milyen igényeket lehet érvényesíteni, és hogyan bizonyítható, hogy Ön nem tanúsított súlyos gondatlanságot. Fontos hangsúlyozni, hogy a bank elutasító álláspontja nem feltétlenül végleges döntés.
Ügyvédi irodánk áll rendelkezésére, hogy hatékony jogi támogatást nyújtson és segítsen visszaszerezni jogos követeléseit.