Az eddigi szabályozás szerint, ha a sofőr betartotta a KRESZ szabályait, akkor vadgázolás esetén a kár áthárítható volt arra a vadásztársaságra, amelynek területéről a vad az úttestre tévedt, sőt, bizonyos esetekben a közútkezelőre is. Természetesen ezen felelősség alól a vadásztársaságoknak megfelelő kibúvót adott az elhelyezett vadveszély tábla. Véleményünk szerint emiatt találkozhatunk vadveszély jelző táblával például az M7 autópálya Marcali térségében is.
A 2023. július 1. napjától hatályos új szabályozás viszont olyan változásokat hozott, amelyek alapján szinte minden esetben az autósok lesznek hibásak vadgázolás esetén.
A módosított vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény szerint nem minősül a vadászatra jogosult felróható magatartásának vagy a tevékenységi körében előálló rendellenességnek, ha a vad életmódjából, szokásos táplálkozási, szaporodási viselkedéséből következő helyváltoztatása miatt jelenik meg a lakott területen kívül közúton, autóúton, autópályán vagy a település belterületén, kivéve, ha a vad megjelenése a vadászatra jogosult tevékenységével áll összefüggésben.
Ilyen jellemző vad tevékenység például, ha szaporodási vagy egyéb időszak alatt az őzbak „űzi” az őz sutát, vagy esetleg két vagy több őzbak egymást „űzi”.
A fentiek alapján szinte lehetetlen bizonyítani a gyakorlatban, hogy a vad megjelenése okozati összefüggésben áll a vadászatra jogosult tevékenységével. Ha a károsult autós nem tudja ezt igazolni, akkor a vadásztársaság nem lesz felelős és nem köteles megtéríteni az autóban keletkezett kárt. Tehát, ha a vad nem azért keveredett az útra, mert éppen űzték, lőtték, vagy hajtották, akkor a módosított törvény alapján a vadásztársaság felelőssége nem állhat fenn, sőt, a társaság a sofőrrel szemben a vad értékének megtérítésével kapcsolatban igénnyel léphet fel.
Mindezentúl az előbbi változtatások miatt nem csak az fordulhat elő, hogy a kárunkat senki sem fogja megtéríteni, hanem az is, hogy a vadásztársaság követelni fogja a „vétkes” autóson a vad értékének megtérítését.
A vadásztársaságok oldalán megtalálhatóak a vadak árjegyzéke, így jelen cikkünkben tájékoztatjuk az olvasóinkat, hogy a saját káruk mellett az alábbi összegekre is számíthatnak: (tájékoztató jellegű, természetesen az érték eltérhet)
Vadállat | Érték |
Vaddisznó (koca) | 100.000,- Ft |
Őz (suta) | 18.000,- Ft |
Szarvas (tehén) | 45.000,- Ft |
Amennyiben azonban hím szarvast, disznót vagy őzet „ütünk” el a gépjárművel a fenti árak sokszorozódhatnak az agancs súlyának függvényében.
Jelen cikkben említett pénzügyi költségek minimalizálására a piacon elérhetők kifejezetten vaddal történő gázolás esetére térítő kiegészítő felelősségbiztosítások, de ezek általában maximum 500.000 forintos értékhatárig vállalják a károk megtérítését.
Kérdésként merül fel bennünk, hogy fenti szabályozás következtében csökken-e a vadgázolás esetén a károk jelzése, vagy az érintett autós inkább – saját kárának viselésével – elhagyja a helyszínt annak érdekében, hogy a vadásztársaság ne léphessen fel vele szemben.
Tájékoztatjuk a kedves olvasóinkat, hogy az Ügyvédi Társulás további cikkeit az alábbi helyen olvashatja: https://drujvary.hu/cikkek/
Mindemellett tájékoztatjuk, hogy bármilyen jogi problémája lenne a Budapest XI. kerületében található Újváry és Társai Ügyvédi Társulás áll szíves rendelkezésére.
Elérhetőségeinket itt találja: KAPCSOLAT